#4 – De zorger of ‘the caregiver’ is gelijk aan customer intimacy

De archetypen van Jung

Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk om zich met hen te identificeren. Ze trekken ze aan doordat hun verhaal, dromen en hoop dezelfde zijn. De brand archetypen van Jung zijn onmisbaar bij het bepalen van je positionering en brand identity.

Waaraan denk je bij het woord ‘zorger’ of ‘caregiver’? Veiligheid. Check. Verzorging. Check. Hulp. Check.

Is jouw merk een zorger?

Zorgt jouw merk voor anderen? Staat het belang van de klant voorop in je diensten of producten? Is harmonie belangrijk? Dan hoort het archetype ‘zorger’ bij jouw merk.

Waar kom je de zorger tegen?

Bij dit archetype gaat het om hulp, verbondenheid, sfeer en harmonie. Zorgers staan in dienst van anderen en cijferen zichzelf nogal eens weg. Ook willen ze je behoeden voor problemen. De verzorger staat ook bekend als de heilige, altruïst, helper of ouder. Een voorbeeld uit de filmwereld is de figuur Maria in ‘The Sound of Music’. In het echte leven zijn typische voorbeelden Florence Nightingale en Pater Damiaan.

Wie is de zorger?

Voor de zorger staat de mens centraal. Geven is voor hem of haar belangrijker dan nemen. Sterker nog: dit archetype voelt zich uiterst ongemakkelijk bij dat laatste. De zorger biedt je altijd een luisterend oor, een helpende hand of een sterke schouder aan, wil je beschermen en verzorgen. Hij of zij steunt je onvoorwaardelijk en wil je het gevoel geven erbij te horen. Verder wil de zorger harmonie realiseren. Openheid, aandacht voor mensen en betrouwbaarheid kenmerken hem of haar.

Voordelen

Zorgende archetypen hebben het beste met je voor en stellen jouw belangen voorop. Dat maakt dat je hen vertrouwd. Ze willen voorkomen dat je in de problemen komt en als er problemen zijn helpen ze je die op te lossen. Zorgers dragen positief bij aan je leven.

Valkuilen

De grote valkuil bij zorgers is dat ze zichzelf verliezen. Ze doen alles voor anderen maar moeten bewaken dat er geen misbruik van gemaakt wordt. Grenzen stellen is voor hen niet gemakkelijk. Zorgers appreciëren daarnaast wel dankbaarheid en respect. Maar ze willen nooit egoïstisch of zelfgericht overkomen.

Het merk als zorger

Een merk met als archetype de zorger zet het belang van de klant op de eerste plaats. Zorgmerken proberen hun klant te ontzorgen, stellen hun belangen voorop en denken mee met hen. Typische voorbeelden zijn non-profitorganisaties zoals SOS Kinderdorpen, Het Vlaamse Kruis, Liga voor Mensenrechten, enz. Maar er zijn ook voorbeelden van merken die wel commercieel zijn zoals Danone, Volvo, Nivea, Pampers en Becel. Hun uitstraling en huisstijl zijn eerder behoudend en sober en stralen vertrouwen uit.

Case Dove

Case Becel

Corporate identity

Uitzoeken tot welk archetype je behoort, helpt je weer op weg. Wil je begeleiding rond brand identity en communicatiestrategie?

Contacteer dan één van onze strategen.