Zo investeren Vlaamse KMO’s in hun marketingcommunicatie

marcom survey

comma, merkenmarketeers en SBM nodigden ondernemend Vlaanderen uit om deel te nemen aan hun enquête omtrent bedrijfscommunicatie. 150 bedrijven gingen op de uitnodiging in. De resultaten werden gebundeld en geanalyseerd.

comma, merkenmarketeers en SBM, twee organisaties die dagelijks Vlaamse bedrijven adviseren, voerden over de periode 2015-2016 hun eerste marktonderzoek waarbij ze de Vlaamse ondernemers bevroegen over hun marketingcommunicatie-beleid.

De peiling richtte zich tot ondernemers-zaakvoerders, marketeers, HR-verantwoordelijken en/of communicatieverantwoordelijken. Deze peiling is uniek, omdat ze resoluut focust op de kleine en middelgrote bedrijven.

 

De KMO kiest resoluut voor digitaal

bms jaarbudget communicatie

Uit de resultaten komt naar voor dat de gemiddelde KMO zijn budget steeds meer aan digitale middelen spendeert. We zien dan ook een sterke opmars in het budget dat aan sociale media wordt gespendeerd. Het medium Facebook staat naast de website en e-mailings in de top drie van grootste budgettaire stijgers. En wist u dat 35% van de bedrijven zelfs een jaarlijks budget voor de website reserveert?

Sterke merken werken met marcombureau

bms marketingbureau

Maar liefst twee op drie KMO’s professionaliseert zijn marketing en zet in op de digitale trend. 46% werkt dan ook een strak communicatieplan uit. In 35% van de gevallen schrijft de zaakvoerder het plan zelf. Maar sterke merken boeken sneller resultaat. Het is van groot belang dat bedrijven dus planmatig aan de slag gaan. 64% laat zich dan ook bijstaan door een marketing-communicatiebureau die zorgt voor de verdere professionalisering van het plan. En de cijfers zijn alvast positief. Want hoewel heel wat van de bedrijven geen aparte marketingafdeling heeft, werkt ongeveer de helft wel met een vooropgesteld budget. En bij zo’n 38% van de bevraagde KMO’s steeg dat budget zelfs in vergelijking met het jaar ervoor.

Meer lezen of het volledige rapport inkijken? Het rapport kunt u hier downloaden of opvragen bij Greetje Demuelenaere (comma): greetje@merkenmarketeers.be of Chris Jonckheere (SBM): chris.jonckheere@sbmopleidingen.be.

2016-2017

Om de evoluties van nabij te blijven volgen, zal de Big Marcom Survey ook dit jaar worden uitgestuurd. comma en SBM danken alvast iedereen die deelnam aan de enquête en hopen dat de volgende editie opnieuw een succes wordt.

Info

Wie is comma, merkenmarketeers?
comma, merkenmarketeers bouwt sterke merken en bezorgt ondernemers en marketeers een rustpunt voor hun marketing- en communicatienoden. Ze zijn expert in Brand Strategy, Brand Design en Digital Branding. Website: www.merkenmarketeers.be

Wie is SBM?
SBM verzorgt coaching en advies voor KMO’s, grote bedrijven en (internationale) organisaties.
SBM behoort tot de Syntra West groep en is dé specialist in praktijkgerichte – no nonsense – bedrijfstrainingen en begeleiding. Website: www.sbmopleidingen.be

Voor meer informatie en interviewaanvragen kunt u terecht bij Greetje Demuelenaere: greetje@merkenmarketeers.be of 0478 21 42 15