Vervangt YouTube Red binnenkort uw Spotify en Netflix account? Vanaf 11,99 euro per maand kunt u vanaf nu genieten van YouTube premium, iets waar velen onder ons al lang op wachten: geen advertenties meer!

YouTube is de marketingtool van het moment. Bekijk hier onze vorige blog over alle mogelijke advertenties via YouTube.

Voordelen voor de kijkers

Naast het langverwachte advertentievrije YouTube, brengt dit abonnement nog heel wat anders met zich mee: vanaf nu kunt u ook video’s downloaden, zodat u ze offline kunt bekijken wanneer u geen wifi of mobiele data heeft. Daarnaast kunt u nu ook muziek op de achtergrond beluisteren dankzij Youtube Music, wat inbegrepen is in het YouTube Red pakket. En als kers op de taart is er ook YouTube Originals: een hele resem aan films en series die u ook unlimited kunt bekijken.

Nadelig voor content creators?

Dat klinkt allemaal heel aanlokkelijk voor die prijs, maar hoe zit het dan met de content creators op YouTube die betaald werden voor de advertenties die op hun video’s geplaatst werden? Advertentievrij video’s bekijken, betekent minder inkomen voor hen. Een tijdje geleden was er al een hele heisa rond het feit dat Google enorm in de Adsense revenu gesnoeid had. Aangezien de eerste maand YouTube Red gratis is, verwachten we de eerstkomende paar maanden een enorme daling in het inkomen van Youtubers.

Geen advertenties betekent dus geen Adsense revenu meer. Maar waar gaat die 11,99 euro per maand dan naar toe? Die wordt in twee gedeeld: de helft voor YouTube, de andere helft voor de content creators. De tweede helft, die voor content creators, wordt verder verdeeld onder alle kanalen waar het individu de afgelopen maand naar gekeken heeft. Het kanaal dat globaal gezien de meeste kijktijd heeft – waar alle YouTube kijkers dus het meeste tijd doorbrengen – krijgt het grootste stuk van de taart. Dit wil dus zeggen dat grote Youtubers automatisch meer krijgen dan de kleintjes, ook al kijkt u zelf meer naar kleinere kanalen dan naar giganten.

Adsense is natuurlijk niet de enige inkomstenbron voor Youtubers, kijkers kunnen hun favoriete filmmakers en vloggers ook financieel steunen via o.a. Patreon, waar de ze een kleine bijdrage kunnen leveren. Nog een andere inkomstenbron zijn partnerships en sponsorship met bedrijven. Veel bedrijven maken meer en meer gebruik van influencers op social media platformen zoals Instagram en YouTube om hun producten en brand te promoten. Dit is een heel voordelige vorm van adverteren omdat influencers al een specifieke doelgroep en following hebben. Zo weten deze bedrijven dat hun boodschap zeker bij de juiste doelgroep terecht komt. Lees meer over social influencers in onze vorige blog.

Bent u voor- of tegenstander van deze nieuwe abonnementsvorm? Wij zijn alvast benieuwd naar hoe deze shift het YouTube landschap de komende maanden zal beïnvloeden.

Wilt u te weten komen hoe wij uw sociale media kunnen optimaliseren? Aarzel dan niet en contacteer een van onze specialisten. We helpen u graag verder!