Youtube als marketingtool

Met 1,5 miljard bezoeken per maand (door ingelogde gebruikers) is YouTube gigantisch populair geworden. Het is dan ook logisch dat steeds meer bedrijven YouTube gebruiken als marketingtool. Dat de afgelopen twee jaar het aantal kleine en middelgrote ondernemingen dat op YouTube adverteert verdubbeld is, is daar het bewijs van.

Soorten advertenties

YouTube biedt je verschillende mogelijkheden aan om te adverteren.

YouTube InStream ads

Deze vorm van adverteren is de meest populaire. Het zijn advertenties die overgeslagen kunnen worden na 5 seconden. Daarom is het belangrijk om in deze advertenties de belangrijkste boodschap en het logo van het bedrijf meteen duidelijk te maken in de eerste 5 seconden.

Kostprijs:

  • Betaling op basis van Cost per View
  • Je betaalt wanneer minimaal 30 seconden van de videoadvertentie is bekeken. Indien de video korter is dan 30 seconden, betaal je wanneer deze volledig is uitgekeken.

YouTube Discovery ads

Bij deze vorm van adverteren worden de advertenties weergegeven in de zoekresultaten, tijdens het afspelen van een YouTube-video en op de homepage.

Kostprijs:

  • Je betaalt per klik op je video. Afhankelijk van de kwaliteit, de targetting en het doel van je video kost dit tussen €0,08 en €0,25.

YouTube Bumper ads

Sinds kort kan je op YouTube ook gebruik maken van YouTube Bumper ads. Dit zijn korte filmpjes van maximaal 6 seconden die men niet kan overslaan. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor een makkelijk te onthouden boodschap en leunt dicht aan bij de Instream advertenties.

Vimeo

Naast YouTube is er met Vimeo nog een alternatief om via video te communiceren naar je doelgroep. Waar je bij YouTube kan adverteren op video’s is dit op Vimeo niet het geval. Vimeo richt zich naar het professioneel publiek en focust op een hoge kwaliteit en een overzichtelijke look en feel.

Kiezen tussen YouTube en Vimeo

Voor je de keuze maakt tussen YouTube en Vimeo is het belangrijk jezelf enkele vragen te stellen:

  • Wat wil je bereiken met je video’s?
    • YouTube is eigendom van Google. De tekst die je bij je video plaatst, wordt dan ook doorgespeeld naar Google, waardoor je tekst en video worden weergegeven in Google Search. Wil je dat je video goed gevonden wordt? Kies dan zeker voor YouTube.
  • Wat wil je dat kijkers gaan doen nadat ze je video hebben bekeken?
    • Op YouTube heb je de mogelijkheid om de kijker naar je website door te verwijzen of zich te laten abonneren op je kanaal.
  • Waar wil je de video plaatsen?
    • Wil je je video op een landingspagina plaatsen? Deze mogelijkheid biedt Vimeo aan.

Zoals je ziet is de keuze tussen YouTube en Vimeo niet evident. Om je op weg te helpen, vind je hieronder een vergelijking tussen beide kanalen.

 

Heb je nog vragen over het adverteren op YouTube of wil hier nog extra informatie over? Neem dan zeker contact op met onze specialist.