Met 1,5 miljard bezoeken per maand (door ingelogde gebruikers) is YouTube gigantisch populair geworden. Het is dan ook logisch dat steeds meer bedrijven YouTube gebruiken als marketingtool. Dat de afgelopen twee jaar het aantal kleine en middelgrote ondernemingen dat op YouTube adverteert verdubbeld is, is daar het bewijs van.

Soorten advertenties

YouTube biedt u verschillende mogelijkheden aan om te adverteren.

YouTube InStream ads

Deze vorm van adverteren is de meest populaire. Het zijn advertenties die overgeslagen kunnen worden na 5 seconden. Daarom is het belangrijk om in deze advertenties de belangrijkste boodschap en het logo van het bedrijf meteen duidelijk te maken in de eerste 5 seconden.

Kostprijs:

  • Betaling op basis van Cost per View
  • U betaalt wanneer minimaal 30 seconden van de videoadvertentie is bekeken. Indien de video korter is dan 30 seconden, betaalt u wanneer deze volledig is uitgekeken.

YouTube Discovery ads

Bij deze vorm van adverteren worden de advertenties weergegeven in de zoekresultaten, tijdens het afspelen van een YouTube-video en op de homepage.

Kostprijs:

  • U betaalt per klik op uw video. Afhankelijk van de kwaliteit, de targetting en het doel van uw video kost dit tussen €0,08 en €0,25.

YouTube Bumper ads

Sinds kort kunt u op YouTube ook gebruik maken van YouTube Bumper ads. Dit zijn korte filmpjes van maximaal 6 seconden die men niet kan overslaan. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor een makkelijk te onthouden boodschap en leunt dicht aan bij de Instream advertenties.

Vimeo

Naast YouTube is er met Vimeo nog een alternatief om via video te communiceren naar uw doelgroep. Waar u bij YouTube kan adverteren op video’s is dit op Vimeo niet het geval. Vimeo richt zich naar het professioneel publiek en focust op een hoge kwaliteit en een overzichtelijke look en feel.

Kiezen tussen YouTube en Vimeo

Voor u de keuze maakt tussen YouTube en Vimeo is het belangrijk u zichzelf enkele vragen te stellen:

  • Wat wilt u bereiken met uw video’s?
    • YouTube is eigendom van Google. De tekst die u bij uw video plaatst, wordt dan ook doorgespeeld naar Google, waardoor uw tekst en video worden weergegeven in Google Search. Wilt u dat uw video goed gevonden wordt? Kies dan zeker voor YouTube.
  • Wat wilt u dat kijkers gaan doen nadat ze uw video hebben bekeken?
    • Op YouTube hebt u de mogelijkheid om de kijker naar uw website door te verwijzen of zich te laten abonneren op uw kanaal.
  • Waar wilt u de video plaatsen?
    • Wilt u uw video op een landingspagina plaatsen? Deze mogelijkheid biedt Vimeo aan.

Zoals u ziet is de keuze tussen YouTube en Vimeo niet evident. Om u op weg te helpen, vindt u hieronder een vergelijking tussen beide kanalen.

Hebt u nog vragen over het adverteren op YouTube of wil hier nog extra informatie over? Neem dan zeker contact op met onze specialist.