Wordt product placement de nieuwe vorm van reclame?

De consument bouwt steeds meer weerstand op tegen reclame en zoekt vaker naar middelen om reclame buiten de deur te houden. Marketeers moeten dus alsmaar dieper graven om innovatief en creatief uit de hoek te komen en originele oplossingen te bedenken. Enter: product placement. 

Die nieuwe oplossingen moeten wel interessant blijven voor de adverteerder en ervoor zorgen dat er minder irritatie wordt opwekt bij de consument. Een steeds meer voorkomend alternatief is product placement. Het bestaat al jaren, maar nu we ons in de tijd bevinden van adblockers en uitgesteld tv kijken, wordt het een steeds aantrekkelijker alternatief.

Product placement is een slime reclametechniek waarmee men producten promoot via tv-programma’s, films, televisieseries of Youtubefilmpjes. Op die manier is de consument zich minder bewust van de effectieve reclame die hij/zij te zien krijgt.

Match tussen adverteerder en merk

Ook in films en theater wordt er aan product placement gedaan. Belangrijk aan deze strategie is om een match te vinden tussen de adverteerder en het merk. Eens die match gevonden is, kunnen de doelstellingen en de boodschap bepaald worden. Ook moet je het verhaal zo passend mogelijk maken voor zowel de adverteerder als het merk. De kijker mag niet het gevoel krijgen dat hij constant in contact komt met reclame. Product placement gaat meer over onbewuste reclame die op de consument afkomt.

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen bij het gebruik van product placement. Het is belangrijk om te onderzoeken via welk kanaal jouw boodschap van je specifiek merk het best overkomt naar de consument.

Kijkervaring niet verstoren

Als je product placement op een goede manier overbrengt, kan dit een antwoord geven. Maar de consument evolueert zo snel dat het onmogelijk is om te zeggen dat product placement de oplossing is of zal blijven. Op dit moment zorgt het ervoor dat reclames minder ontweken worden, maar zal dit ook zo blijven?

Een goed voorbeeld komt uit de serie Lost. Daar stort een vliegtuig neer op een onbewoond eiland. Over het hele eiland liggen koffers verspreid en de overlevenden gaan die koffers openmaken om de bruikbare spullen te verzamelen. Er zit een koffer bij die absoluut niet open wil. Een product placement voor een merk dat bekend wil staan om haar extra sterke, veilige koffers.

Goede en gevatte product placement is relevant, sympathiek en biedt de ontvanger waarde. Mits goed uitgevoerd, worden deze vormen veel beter geaccepteerd, maar het risico op irritatie is er natuurlijk ook. Een goede match en geloofwaardigheid zijn essentieel.