Aan de slag met Instagram voor je bedrijf? Dat doe je zo!

instagram for business

Instagram. Hét medium om foto’s naar je doelgroep te verspreiden. Is jouw bedrijf nog niet op Instagram aanwezig? Jammer, want Instagram heeft je heel veel te bieden. Wij lijsten even voor je op waarom je er best nog eens over nadenkt.

  • Instagram heeft meer dan 400 miljoen actieve gebruikers per maand.instagram clouds of fashion
  • Instagram blijft groeien aan populariteit en is inmiddels groter dan Twitter. Er worden dagelijks zo’n 70 miljoen foto’s gepost.
  • De participatiegraad van Instagram ligt volgens sommige schattingen wel tot 50 keer hoger dan de participatiegraad van Facebook.
  • Instagram is een geweldig middel om interactie op te zoeken met klanten én om je naamsbekendheid te vergroten.
  • Instagram is het perfecte middel om klanten meer merkbeleving te bieden en om het grote publiek te bereiken.
  • Instagram geeft je de mogelijkheid om je producten op een leuke manier te laten zien aan je volgers.
  • Instagram zorgt voor een persoonlijkere relatie met klanten waarmee je onderling vertrouwen opbouwt. Een foto zegt echt meer dan duizend woorden!
  • Andere gebruikers kunnen onder jouw foto hun vrienden taggen en daardoor kun je als bedrijf steeds meer bereik krijgen waardoor je dus ook naamsbekendheid krijgt.
  • Instagram gebruiken is goed voor je vindbaarheid op Google, Google waardeert het namelijk als je op meerdere netwerken actief bent.

Overtuigd? Met deze tips ga je succesvol aan de slag met Instagram

1) Post relevante foto’s over jouw product/dienst

Het belangrijkste is dat je relevante foto’s voor jouw doelgroep toont. Je volgers willen natuurlijk foto’s te zien krijgen die zij interessant, grappig of mooi vinden. Anders zullen ze je niet snel gaan volgen. Creativity is a plus!

2) Betrek je klanten

Met de hashtag #starbucks delen Starbucksfans massaal foto’s van zichzelf met een bekertje Starbuckskoffie. De leukste foto’s worden op het officiële account van Starbucks gedeeld. Een mooi voorbeeld van hoe je mensen op een creatieve manier bij je merk betrekt. Op die manier creëer je bovendien een soort communitygevoel. Zet klanten in de spotlight door foto’s van hen te posten op je account. Hierdoor voelen je klanten zich vereerd en zullen ze meer betrokken worden bij je merk.instagram by balthazaar

3) Geef een exclusieve kijk achter de schermen

Mensen willen graag weten hoe het er werkelijk aan toe gaat op de werkvloer. Dus plaats een foto van een productieproces/vergadering, stel een nieuwe werknemer voor op een leuke manier, deel inspirerende quotes van werknemers,…

4) Zorg voor voldoende aantrekkelijke foto’s op je account

Wanneer iemand op Instagram een foto van je bedrijf ziet door bijvoorbeeld een advertentie of iemand anders die je foto liket, zal die persoon vaak eerst je volledige galerij even bekijken voor die op de ‘follow’ button klikt. Zorg er dus voor dat je regelmatig nieuwe foto’s toevoegt en dat deze ook van goede kwaliteit zijn.

5) Laat je klanten weten dat je op Instagram actief bent

Nadat je je Instagram met een aantal aantrekkelijke foto’shebt gevuld, kun je mensen op je aanwezigheid op Instagram gaan wijzen. Deel je profiel op je andere sociale media accounts, zet een linkje op je website en verwerk een button in je nieuwsbrief.

6) Regelmaat is key

Een account dat slechts drie foto’s heeft gepost, is natuurlijk niet echt de moeite waard om te volgen. Maak een planning voor regelmatige updates: je wil de aandacht van volgers vasthouden maar zevera wang instagram ook niet overspoelen met foto’s. Eén foto per dag is zeker niet teveel! Bij een gebrek aan foto’s bestaan er gelukkig nog de #throwbacks en #flashbacks.

7) Gebruik hashtags

Gebruik hashtags in je beschrijving. Wanneer iemand op deze hashtag zoekt, zal jouw foto naar boven komen. Maar let op! Met irrelevante hashtags onder je foto ziet je bedrijf er niet erg professioneel uit en bereik je ook niet het juiste publiek. Ook teveel hashtags doet meer kwaad dan goed. Dus geen #likeforlike #followforfollow…

8) Interact! Like en reageer op foto’s van anderen

Instagramgebruikers posten hun foto’s natuurlijk niet voor niks. Ze doen het over het algemeen om waardering te krijgen voor hun foto’s. Hoe leuk is het dan als je van een bedrijf een compliment krijgt over je foto?

9) Creëer buzz

Verspreid acties of aanbiedingen en geef de opdracht dat je volgers die foto massaal moeten delen en zo iets kunnen winnen. De foto zal dan verschijnen in de feed van hun vrienden.. in no time heb je nieuwe volgers erbij!

10) Be creative & have fun!