Instagram. Hét medium om foto’s naar uw doelgroep te verspreiden. Is uw bedrijf nog niet op Instagram aanwezig? Jammer, want Instagram heeft u heel veel te bieden. Wij lijsten even voor u op waarom u er best nog eens over nadenkt.

  • Instagram heeft meer dan 400 miljoen actieve gebruikers per maand.instagram clouds of fashion
  • Instagram blijft groeien aan populariteit en is inmiddels groter dan Twitter. Er worden dagelijks zo’n 70 miljoen foto’s gepost.
  • De participatiegraad van Instagram ligt volgens sommige schattingen wel tot 50 keer hoger dan de participatiegraad van Facebook.
  • Instagram is een geweldig middel om interactie op te zoeken met klanten én om uw naamsbekendheid te vergroten.
  • Instagram is het perfecte middel om klanten meer merkbeleving te bieden en om het grote publiek te bereiken.
  • Instagram geeft u de mogelijkheid om uw producten op een leuke manier te laten zien aan uw volgers.
  • Instagram zorgt voor een persoonlijkere relatie met klanten waarmee u onderling vertrouwen opbouwt. Een foto zegt echt meer dan duizend woorden!
  • Andere gebruikers kunnen onder uw foto hun vrienden taggen en daardoor kunt u als bedrijf steeds meer bereik krijgen waardoor u dus ook naamsbekendheid krijgt.
  • Instagram gebruiken is goed voor uw vindbaarheid op Google, Google waardeert het namelijk als u op meerdere netwerken actief bent.

Overtuigd? Met deze tips gaat u succesvol aan de slag met Instagram

1) Post relevante foto’s over uw product/dienst

Het belangrijkste is dat u relevante foto’s voor uw doelgroep toont. Uw volgers willen natuurlijk foto’s te zien krijgen die zij interessant, grappig of mooi vinden. Anders zullen ze u niet snel gaan volgen. Creativity is a plus!

2) Betrek uw klanten

Met de hashtag #starbucks delen Starbucksfans massaal foto’s van zichzelf met een bekertje Starbuckskoffie. De leukste foto’s worden op het officiële account van Starbucks gedeeld. Een mooi voorbeeld van hoe u mensen op een creatieve manier bij uw merk betrekt. Op die manier creëert u bovendien een soort communitygevoel. Zet klanten in de spotlight door foto’s van hen te posten op uw account. Hierdoor voelen uw klanten zich vereerd en zullen ze meer betrokken worden bij uw merk.instagram by balthazaar

3) Geef een exclusieve kijk achter de schermen

Mensen willen graag weten hoe het er werkelijk aan toe gaat op de werkvloer. Dus plaats een foto van een productieproces/vergadering, stel een nieuwe werknemer voor op een leuke manier, deel inspirerende quotes van werknemers,…

4) Zorg voor voldoende aantrekkelijke foto’s op uw account

Wanneer iemand op Instagram een foto van uw bedrijf ziet door bijvoorbeeld een advertentie of iemand anders die uw foto liket, zal die persoon vaak eerst uw volledige galerij even bekijken voor die op de ‘follow’ button klikt. Zorg er dus voor dat u regelmatig nieuwe foto’s toevoegt en dat deze ook van goede kwaliteit zijn.

5) Laat uw klanten weten dat u op Instagram actief bent

Nadat u uw Instagram met een aantal aantrekkelijke foto’s hebt gevuld, kunt u mensen op uw aanwezigheid op Instagram gaan wijzen. Deel uw profiel op uw andere sociale media accounts, zet een linkje op uw website en verwerk een button in uw nieuwsbrief.

6) Regelmaat is key

Een account dat slechts drie foto’s heeft gepost, is natuurlijk niet echt de moeite waard om te volgen. Maak een planning voor regelmatige updates: u wilt de aandacht van volgers vasthouden maar zevera wang instagram ook niet overspoelen met foto’s. Eén foto per dag is zeker niet teveel! Bij een gebrek aan foto’s bestaan er gelukkig nog de #throwbacks en #flashbacks.

7) Gebruik hashtags

Gebruik hashtags in uw beschrijving. Wanneer iemand op deze hashtag zoekt, zal uw foto naar boven komen. Maar let op! Met irrelevante hashtags onder uw foto ziet uw bedrijf er niet erg professioneel uit en bereikt u ook niet het juiste publiek. Ook teveel hashtags doet meer kwaad dan goed. Dus geen #likeforlike #followforfollow…

8) Interact! Like en reageer op foto’s van anderen

Instagramgebruikers posten hun foto’s natuurlijk niet voor niks. Ze doen het over het algemeen om waardering te krijgen voor hun foto’s. Hoe leuk is het dan als u van een bedrijf een compliment krijgt over uw foto?

9) Creëer buzz

Verspreid acties of aanbiedingen en geef de opdracht dat uw volgers die foto massaal moeten delen en zo iets kunnen winnen. De foto zal dan verschijnen in de feed van hun vrienden.. in no time hebt u nieuwe volgers erbij!

10) Be creative & have fun!