Welke content gebruikt u voor LinkedIn?

In onze vorige blog “Hoe online netwerken op LinkedIn” werd uitgelegd hoe u uw netwerk waardevol kan uitbreiden.

Eens u een relevant uitgebreid netwerk hebt, is het belangrijk om in interactie te gaan met uw doelgroep door waardevolle content te posten en door te reageren op content van uw doelgroep.

In deze blog leggen we jullie uit hoe u hiermee aan de slag gaat.

Focus op uw doelgroep

Als u content publiceert op uw persoonlijke pagina of bedrijfspagina is het belangrijk om uzelf, uw kennis en kunde te laten zien als ervaring aan uw doelgroep. Belangrijk hierbij is om te focussen op uw specifieke doelgroep en in te spelen op wat ze precies willen lezen.

 Hou rekening met het LinkedIn algoritme

Ongeveer 10 % van al uw connecties krijgt uw bericht te zien op hun persoonlijke feed, vandaar is het van belang om een groot netwerk te behalen. Op een bedrijfspagina ligt dat percentage nog lager met gemiddeld 3% van uw volgers die uw content te zien krijgen.

Via het algoritme wordt er gekeken naar de volgende zaken:

  • Identiteit: Wie bent u? Waar werkt u? Welke vaardigheden hebt u?
  • Content: Waar gaat dit bericht over? Is het relevant voor de doelgroep? In welke taal wordt er gesproken?
  • Gedrag: Hoe bent u zelf op LinkedIn? Reageert u vaak op berichten, post u vaak en interageert u met anderen op hun content?

Als uw content aan al deze zaken voldoet dan zal u hiermee een groter bereik halen. Verder zijn de eerste 2 uren na het posten van uw bericht van groot belang. LinkedIn zal aan de hand van de eerste 2 uur kijken naar hoe vaak het geliket werd en hoe vaak er gereageerd werd. Op die manier merken ze of het relevante content is of niet en dan zal het bereik van uw bericht opnieuw vergroten.

Content sharen op LinkedIn 

Het delen van content, daar hechten we allemaal veel belang aan. Maar wist u dat LinkedIn hier geen rekening mee houdt? Er wordt vooral gefocust op de likes, reacties en het herplaatsen van content van op uw bedrijfspagina op uw eigen pagina.

Het is dan ook belangrijk om uw collega’s aan te sporen om de eerste uren na het posten van content op uw bedrijfspagina te liken, reageren en er een persoonlijk bericht van te maken op hun eigen LinkedIn. Enkel dit is de juiste manier om veel bereik te behalen met uw content.

Hoe ziet het ideale LinkedIn bericht eruit?

Eerst en vooral moet het waardevol zijn voor de doelgroep. Belangrijk om te weten is dat de eerste 133 tekens onmiddellijk zichtbaar zijn, daarna moet u op de “lees meer” button klikken. De eerste 2 zinnen moet mensen aansporen om uw bericht volledig te lezen. Probeer ook zo duidelijk mogelijk te vertellen in de eerste paar zinnen voor welke doelgroep het bedoeld is. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld vooraan te plaatsen: “interessante tip voor alle marketeers onder ons”.

Probeer zo persoonlijk mogelijk te zijn in de content die u brengt en uw eigen verhaal te vertellen. Ook de @mentions zijn zeer belangrijk, tag zoveel mogelijk personen en organisaties. Dit acht LinkedIn als belangrijk en zorgt voor meer bereik. Vermeld maximum 3 populaire, relevante # per bericht. Laad zoveel mogelijk bij elk bericht een afbeelding, video of pdf op. Door de statistieken van uw berichten in de gaten te houden, zal u op die manier merken wat uw doelgroep het liefste heeft.

Doorlinken met een externe link in een bericht kan, maar probeer dit ook niet bij elke post te doen, anders straft LinkedIn dit af. Een andere manier om dit te omzeilen is door in uw bericht te plaatsen: “heeft u interesse, stuur me een direct message”.

Wat is het beste moment om te posten?

Hierover kunt u heel wat studies terugvinden maar ze vertellen allemaal iets anders. De beste manier is het uittesten voor uw specifieke doelgroep. Probeer te posten vroeg in de ochtend, test het ook eens over de middag of na de werkuren. 

Bekijk dan in uw statistieken van uw berichten uw engagementratio en uw bereik. Aan de hand daarvan kunt afleiden wat voor uw doelgroep de beste dag en het beste tijdstip is. Hou dus rekening met uw specifieke doelgroep, vertel een persoonlijk verhaal en test veel dingen uit.

LinkedIn inzetten voor sterke bedrijfsprofilering? 

U kunt zelf beginnen met uw LinkedIn onder handen te nemen, maar uit ervaring merken we dat een opleiding hierrond essentieel is om snel meetbaar resultaat te hebben. Deel ons uw plan en we werken samen iets uit op uw maat. 

Neem contact op met onze specialist

Wilt u graag uw LinkedIn profiel helemaal goed zetten?

Ontdek onze 10 LinkedIn profiel tips!