Wat is social selling?

Goed nieuws: netwerken, fysiek contact en ouderwets verkopen blijft bestaan. Social selling vervangt het verkopen op de ‘ouderwetse’ manier niet, maar het versterkt de huidige aanpak. Hoe dat? Lees hier meer!

Social selling?

Met social selling draai je het traditionele verkoopproces om en kun je op een warme manier je doelgroep benaderen om tot een verkoopovereenkomst te komen. Je zorgt ervoor dat de klant naar jou komt.

Als personal brand sta je centraal in dit proces. Je deelt online kennis van je bedrijf via de social mediakanalen waar je prospect zich begeeft en je gaat de interactie aan met je volgers.

Het doel van social selling is het creëren van waarde, nieuwsgierigheid opwekken en kennis delen met prospecten en klanten om uiteindelijk verkoop te stimuleren.

Als bedrijf ben jij de expert die in het bezit is van alle waardevolle informatie die je met je doelgroep gaat delen. Dat kan je doen aan de hand van tips, artikels die je schrijft of leuke video’s die je deelt. Zorg ervoor dat de strategie en de middelen die je kiest een link hebben met je bedrijf, zodat het authentiek is en dat je gemotiveerd blijft gedurende het gehele proces.

De mens staat centraal

Bij social selling staat de mens centraal. Jouw personal branding is ontzettend belangrijk. Durf je visie over jouw vakgebied uit te dragen en durf je kennis te delen in de markt. Laat jezelf zien als bedrijf, zonder te veel op te scheppen. Inspireer klanten en prospecten en neem ze mee in je verhaal.

Social business

Social selling vloeit voort uit social business. Bedrijven die sociaal actief zijn, passen hun stijl aan om de klant centraler te zetten. Inlevingsvermogen is hierbij zeer belangrijk. Begrijp welke problemen de klant heeft en adviseer hem daarbij.

Vertrouwen

Door online content te delen, je visie te verspreiden en interactie aan te gaan met je community, creëer je online vertrouwen. De klant of prospect ziet deze informatie online en hierdoor ontstaat er een band. Als er dan een verkoopovereenkomst komt en je ziet elkaar voor de eerste keer, is er al een gevoel van herkenning, het komt vertrouwder over.

Persoonlijke boodschap

De boodschap bij social selling moet gepersonaliseerd en aangepast worden aan de ontvanger. Via social media is een gerichte en heldere boodschap noodzakelijk om op te vallen en zo interactie met klanten en prospecten te stimuleren.

Het contact moet persoonlijk zijn en een specifieke oplossing bieden voor het probleem van die ene klant. In de marketingwereld vinden we het normaal om een algemene boodschap naar velen uit te sturen. Bij social selling is dat geen goed idee, want dan wordt het opnieuw te algemeen en zal er weinig interactie komen.