Vanwege het coronavirus heeft de mode-industrie beslist om de komende fashion weeks uit te stellen of zelfs te annuleren. Daarom onderzoeken veel merken zoals Andrea Jiapei Li of er via virtuele technologieën een alternatief kan aangeboden worden. Aan de hand van virtuele catwalks en livestream sessies worden nieuwe collecties onthuld.

Hoe doen ze dit? Met behulp van augmented reality en computergraphics waarbij 3D wordt weergegeven op 2D schermen. Dit creëerde een meeslepende en zeer levensechte 360-gradenervaring en werd goed ontvangen.

Wat hieraan positief is, is dat een klassieke sector als de mode-industrie op deze digitale trend springt en hier dan ook in slaagt om dit succesvol te benutten. Hierdoor merken we dat ook andere B2B sectoren voordelen kunnen halen uit virtual reality technieken.

Virtuele klantenervaring

Virtual reality verandert ongetwijfeld de manier waarop shoppers, merken en retailers zich gedragen. In deze hightech tijden is het belangrijk om unieke klantervaringen te creëren die passen bij de doelgroep. VR-systemen gebruiken een geavanceerde benadering van interactie, met het primaire doel de gebruikerservaring te vereenvoudigen en te verbeteren.

VR in combinatie met het fysieke product

Om ervaringen nog krachtiger te maken, kan de digitale omgeving worden gecombineerd met het fysieke product. Steeds meer fysieke merken en winkels concurreren met online winkels en e-commerce. Hoewel technologie voor meer online concurrentie zorgde, kan VR ook worden gebruikt om deze fysieke winkels te redden. Vooral voor luxeproducten en -merken is het een geweldige manier om hun verhaal aan het publiek te vertellen. Net omdat het steeds moeilijker wordt om u te onderscheiden door de zoveelste boetiek in het stadscentrum te openen.

Prada vond een manier om meerdere zintuigen te activeren voor de lancering van de Carbon-versie van zijn Luna Rossa-geur.

Luxemerken staan voor luxe ervaringen

Luxemerken betreden nu het tijdperk van klantrelaties. Ze zijn zich ervan bewust dat het belangrijkste criterium in luxe de aantrekkingskracht is. De reis en ervaring van de klant moet worden opgebouwd doorheen het lange beslissingsproces en wordt versterkt op elk contactpunt. Het is geen overbodige luxe om VR in hun activaties te introduceren om ervoor te zorgen dat de verkoopconversie plaatsvindt op basis van een gevoel van aanwezigheid.

Chanel vertaalde hun introductie van het Chanel Première Camélia Skeleton horloge in een memorabele en intieme reis door gebruik te maken van de kwaliteiten van het kostbare horloge.

De fysieke customer journey booth veranderde in een moderne tijdmachine, de Chanel Timebox, en nam de uitgenodigde bezoekers mee op een verticale reis naar ruimte en tijd.

Virtual reality biedt opportuniteiten

We kunnen concluderen dat virtual reality zorgt voor een unieke klantervaring. Niet alleen in de mode-industrie maar ook heel wat andere sectoren kunnen met deze technologie opportuniteiten creëren.

In het algemeen heeft VR een groot voordeel in een B2B omgeving. Met name focus. Vandaag de dag worden we overladen met video’s, beelden en communicatie. Op sociale media worden we hiermee overstelpt, maar scrollen we naarstig verder. Een VR headset zorgt voor een focus, zonder afleidingen of notificaties. Combineer de technologie met krachtige storytelling en bedrijven brengen een emotioneel effect teweeg bij hun doelpubliek.

comma, brand strategists helpt graag meedenken over manieren om uw merk op originele wijze te onderscheiden van andere merken. In co-creatie met onze Tribe Global partner Kevin Alderweireldt zetten we uw merk virtueel in de kijker.

Wilt u graag meer info over virtual reality en wilt u graag uw mogelijkheden onderzoeken? Contacteer dan Wouter.

Bron: Cousteau Studio & Elle.com