Het nieuwe algoritme van Facebook en waarom we meer zullen moeten betalen

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar begin 2018 heeft Facebook z’n algoritme die bepaalt welke content je te zien krijgt op je nieuwsoverzicht gewijzigd. Er zal voortaan meer gefocust worden op community, sociale interactie en relaties tussen vrienden en familie. Dit ten nadele van bedrijfspagina’s.  Maar wat betekent dit nu concreet voor jouw bedrijfspagina?

Focus op vrienden en familie

Begin 2018 kondigde Facebook topman Mark Zuckerberg aan dat het Facebook algoritme aangepast zou worden, ten voordele van persoonlijke content en ten nadele van bedrijfscontent. Concreet komt dit er op neer dat er op je nieuwsoverzicht veel meer content van vrienden en familie zal te zien zijn en veel minder content van bedrijven. Enkel geëngageerde content wordt nog gepusht. Het organische bereik van bedrijfspagina’s zal sterk dalen wat voor sommige bedrijven zoals nieuwssites grote gevolgen heeft. Tot januari kon je als bedrijfspagina’s vele mensen gratis bereiken. Hier maakt dit nieuwe algoritme dus een einde aan. Maar Facebook biedt ook een oplossing, waar het uiteraard zelf mee gaat welvaren.

Adverteren wordt belangrijker

Indien je als bedrijfspagina wil blijven verschijnen in het nieuwsoverzicht biedt Facebook een andere mogelijkheid, eentje waarvoor bedrijven in hun portemonnee zullen moeten tasten. Aangezien de consument niet langer kan bereikt worden via organische posts zal adverteren op Facebook belangrijker worden. Bij comma, merkenmarketeers zetten we al langer in op adverteren via Facebook en weten we de tips en tricks van adverteren op Facebook. Via adverteren kan ook een groot publiek bereikt worden en kunnen bovendien bepaalde inzichten verworven worden in de conversie van deze advertenties. Een voordeel die gewone organische content niet biedt.

Engagerende content

Indien je echter niet bereid bent om in de portemonnee te tasten is er ook een andere mogelijkheid. Je kan ook inspelen op het nieuwe algoritme. Enkel geëngageerde en betekenisvolle interacties worden nog gepusht. Als bedrijf moet je dus gaan inzetten op kwaliteitsvolle content die interactie genereert. comma, merkenmarketeers is zich hier al volledig van bewust. Wij produceren enkel kwaliteitsvolle sociale media content  voor onze partners. Een leuke interne foto, een verjaardag. Dit soort content zorgt voor reactie. Maar pas op met zogenaamd ‘engagement bait’. Posts met boodschappen zoals ‘comment als je van de zomer houdt’ worden niet gezien als betekenisvolle interactie en zullen dan ook niet verschijnen in het nieuwsoverzicht. Je klanten aanmoedigen je Facebookpagina te volgen zorgt er ook voor dat je content zal blijven verschijnen op hun nieuwspagina. Ook dit is iets waar we bij comma, merkenmarketeers op focussen bij onze sociale media ondersteuning. Aan de hand van een sociale mediaplanning bereiden wij kwaliteitsvolle content op lange termijn voor. Dit doen we onder meer voor onze partners Axintor Fietsvedetjes, Chinoh, Simply D, Strategica, Forzon en Preflex. Meer info vindt je ook terug op onze website.

Nog vragen over Facebook en hoe wij Facebook voor uw bedrijf zouden aanpakken? Contacteer gerust onze sociale media experts.