Tips & tricks voor e-mailmarketing

E-mailmarketing is vandaag uitgegroeid tot een onmisbare factor in het bedrijfsleven. Als je weet dat 95% van het e-mailverkeer pure spam is en iedere werknemer gemiddeld 121 mails per dag krijgt, is het van cruciaal belang om je mails te onderscheiden van de rest en er voor te zorgen dat je niet in de spam terecht komt. Om je e-mailcampagnes zo goed mogelijk uit te voeren, helpen we je graag op weg met enkele tips en tricks.

1. Hou de mail kort

De mensen houden niet van hele lange mails waarbij ze veel tijd nodig hebben om alles te lezen. Dit kan ervoor zorgen dat ze de boodschap niet lezen en de mail meteen wissen. Daarom is het belangrijk dat je de mail kort houdt en ze doorverwijst naar de website, waar ze meer uitleg kunnen vinden. Eens ze op de website terecht komen, kunnen ze ook de website verder bezoeken.

2. Gebruik dynamische en gepersonaliseerde e-mail content

Meten is weten, daarom is het belangrijk om het gedrag van je klanten te kennen. Segmenteer je database in klanten met dezelfde gewoontes, gezinstoestand,… Of haal op z’n minst klanten en prospecten uit elkaar. Op die manier kan je je klanten mailen met gepersonaliseerde content die hun dan ook echt interesseert. Uit ervaring is bovendien gebleken dat de openingsratio van e-mails bij klanten hoger is dan bij prospecten. Mensen die mails ontvangen met content die hun niet interesseert, zorgt voor irritatie waardoor ze zich sneller zullen uitschrijven op je mailing. Dit moet je kost wat kost vermijden, want iemand die zich heeft uitgeschreven voor je mailing, mag je nooit meer aanschrijven.

 

3. Zorg voor een goeie database

Een goeie en recente database is cruciaal voor een goeie e-mailstrategie. Info@adressen zorgen ervoor dat je e-mails niet aankomen of zelfs in de spam terecht komen. Dit heeft tot gevolg dat de openingsratio van je mailing zal dalen en je ontvangers de boodschap niet zullen gelezen hebben. Houd daarom je database zeker up to date, want je zal zien dat je e-mail meer mensen zal bereiken.

4. Stuur je mailing vanuit een persoonlijke naam

Het eerste waar je naar toe kijkt wanneer je een mail binnenkrijgt is de afzender. Daarom is het belangrijk dat je de mail verstuurt van uit een naam en geen info@emailadres. Dit zorgt er dan ook voor dat de ontvanger zich persoonlijker zal aangesproken voelen.

5. Zorg voor een goeie subject line

Een subject-line is erg belangrijk om de ontvangers van je mailing ervan te overtuigen je mail te openen. Enkele tips voor een goeie subject line zijn:

  • Wees zo specifiek mogelijk
  • Stel een vraag
  • Gebruik nummers en lijsten
  • Personaliseer in je titel
  • Voeg een dringendheid aan je titel
  • Houd het kort
    • De titel mag nog zo interessant zijn, mensen bekijken hun mails vaak als ze gehaast zijn. Daarom is het belangrijk dat je de titel zo kort en specifiek mogelijk houdt. Kies voor een titel van 3 tot 5 woorden. Bovendien ben je dan ook zeker qua e-mail client compatabiliteit, want niet elke client toont hetzelfde aantal karakters.

6. Kies de juiste pre-header

Een pre-header is een tweede onderwerpregel, iets wat vaak wordt onderschat. Houd er steeds rekening mee dat deze regel de lading van je e-mail moet dekken en, indien toepasselijk, een gevoel van urgentie aangeeft. Het is hierbij de bedoeling om het onderwerp nog aantrekkelijker te maken en de ontvangers van je mail te overtuigen om je e-mail te openen. Vaak worden hiervoor emoticons gebruikt om de pre-header aantrekkelijker te maken en de aandacht te trekken.

Door het gebruiken van al deze tips en tricks kom je tot een effectieve e-mailcampagne met een mooi resultaat. comma, merkenmarketeers maakt voor heel wat bedrijven mailings zowel het design, de copy, de strategie van de mailings, de rapportering, alsook alle tips en tricks die we jullie zopas hebben prijsgegeven.

Een goeie e-mailstrategie is niet evident en bestaat uit veel meer zaken dan bovenstaande tips. Wil je daarom je mailings laten optimaliseren of uitvoeren door comma? Dat kan! Bekijk onze website of neem contact op met onze specialist Maxim voor meer informatie.