The power of optimism: become an extraordinary brand!

Brands matter more than ever before. Take a leap in covid times

Het huidige medialandschap wordt gekenmerkt door ‘breaking news’, schreeuwende berichtgeving, negatieve gebeurtenissen en wat men ‘de zoektocht naar het shockeffect’ noemt. Dit doet men om de aandacht van de mediaconsument op een eerder abrupte manier te trekken. Door dergelijke mediacultuur is het voor sommigen moeilijk om er een positieve visie op na te houden en zich niet te verliezen in een kritische (defensieve) houding. Toch bestaan er nog rasechte optimisten in het veld, neem Charles Groenhuijsen als voorbeeld.  

Goed nieuws is geen nieuws? Bekijk zijn inspirerende kijk op de huidige journalistieke trend:

The power of optimism

Een echte optimist staat weinig stil bij negatieve communicatie, maar slaagt er juist in deze negatieve prikkels uit te schakelen en zich niet te verliezen in een verregaand cynisme of kriticisme. Optimisten bekijken de wereld door een roze bril, vanuit een positieve mindset. Deze positieve mindset is ook voor jouw merk van groot belang!

“Keep your face always towards the sunshine – and shadows will fall behind you” – Walt Whitman

Om een sterk bedrijf, organisatie of merk te zijn, is het uitdragen van een authentiek verhaal een cruciaal element. De identiteit van het bedrijf (waar je voor staat) en het imago (hoe anderen je zien) dienen perfect samen te vallen. Het belang van de zoektocht naar de intrinsieke beweegredenen van een merk dringt vaak nog te weinig door. Met de ‘Why’ ontwikkelde Simon Sinek een gedachtegang en bruikbaar framework om hiermee aan de slag te gaan.

power of optimism

“We all know that the Disney brand is our most valuable asset. It is the sum total of our seventy-five years in business, of our reputation, of everything that we stand for.” – Michael Eisner

Op zich is dit al een mooie overwinning als je daar al goed bij stilgestaan hebt en dit ook hebt doorvertaald in alles wat je doet. Wil je nog een stap verder gaan? Dan kan dit als je organisatie, en uiteraard te beginnen bij de leiders, doorspekt is van OPTIMISME.

  • Want zo creëer je de beste versie van je merk en daar schuilt ambitie in.
  • Je kijkt niet meer naar het aanbod van de ander maar je schrijft je eigen verhaal.
  • Je vraagt niet langer goedkeuring aan klanten, influencers, ambassadeurs. Ga je eigen weg.

Om bovenstaande te realiseren focus je je op jezelf en jouw organisatie. Je leeft en floreert in de wereld van vandaag. Je zet een krachttoer neer met topcreaties. Daar schuilt heel wat ambitie & creativiteit. Je zal dit een pak eenvoudiger doen want het is gedreven door:

  • Onafhankelijkheid
  • Kracht
  • Rijkdom in gedachten, niet in euro
  • Eerlijkheid
  • Energie

Op 1 dag zal dit allicht niet lukken, maar train jouw geest, jouw leiders, jouw team om het goede te zien in elke situatie. Wees alert om niet mee te gaan in micro zoom momentjes. Want positiviteit voedt positiviteit.

“Being positive in a negative situation is not naive.

It’s leadership”

Motiveer om creatief uit de hoek te komen. Dit brengt zuurstof. Creativiteit is lang genoeg in de vergeethoek geduwd door de korte termijn view met quick results. Met creativiteit ben je in staat om ‘om te denken’, anders denken en met originele, daadkrachtige oplossingen naar voor te komen die jouw bedrijf/merk stappen vooruit laat zetten.

Become an extra ordinary brand in 4 steps

*P/S = products and services

Tune jouw merk (jouw bedrijf, jouw organisatie) met de volgende 4 stappen:

Stap 1: Brands follow culture

Zorg dat de cultuur van jouw bedrijf ingeblikt zit in jouw merk (dus meer dan enkel aanwezig is in jouw bedrijf).

Stap 2: (re)Think your brandexperience

Herdenk jouw volledige merkbeleving.

Stap 3: Communicate the extraordinary

Communiceer het buitengewone binnen jouw bedrijf & naar alle stakeholders errond. Zorg voor voldoende herhaling. En weet, jouw team zijn de merkeigenaars.

Stap 4: Your brand is a supercharger for growth

Na deze transformatie beschikt jouw buitengewoon merk over een snellader richting groei. Waarom? Inside-out thinking zorgt ervoor dat je een breder draagvlak hebt, in combinatie met creativiteit en innovatie. En door deze aanpak is elk touchpoint in de journey geconnecteerd met het merk.

Brands boost the bottom line

De analisten van BrandZ (brand valuation methodology) geven aan dat sterke merken echt het verschil kunnen maken. Ze zijn natuurlijk niet immuun voor de economische moeilijke tijden, maar ze lijken beschermd tegen de globale economische neerwaartse spiraal. Hun waarde daalde niet evenwaardig met andere merken en het herstel verloopt een pak sneller.

power of optimism

BrandZ (groen): ‘strong brand portfolio is een samenvoeging van de top 100 meest waardevolle globale merken. // S&P index (grijs): De 500 grootste Amerikaanse bedrijven gemeten naar hun marktkapitalisatie zijn opgenomen in deze index, die samengesteld wordt door de kredietbeoordelaar Standard & Poor’s. // MSCI World index (blauw): gewogen index van alle aandelen

Follow the live tracking: https://www.brandz.com/index.php.

Blink uit naar de toekomst!

We zijn er ons ook van bewust dat deze positieve transformatie wellicht eenvoudiger klinkt dan dat het in werkelijkheid is. Het is geen quick win, maar eerder een lange termijn overwinning. Deze aanpak heeft training nodig en vergt enige discipline. Maar als het jouw doel is om jouw bedrijf neer te zetten als authentiek & waardevol dan is dit ‘the way to go’. Hanteer een open mindset, een relaxte houding en stimuleer passie, samenwerking, veerkracht en humor. 

“Beauty is not in the face; beauty is a light in the heart” – Kahil Gibran

Als brand strategists geloven we ten stelligste dat enkel merken jou een grote stap voorwaarts kunnen zetten in transformatie. In de volgende blogs behandelen we elke stap afzonderlijk. Met plezier luisteren we naar jouw verhaal en praten we over hoe we kunnen helpen in deze sprong voorwaarts.

Greetje Demuelenaere – strategist