Een website bovenaan de zoekresultaten laten verschijnen in Google is niet eenvoudig. Als een consument bijvoorbeeld een bedrijf in de buurt zoekt dan wilt u als bedrijf het liefst bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Search Engine Optimalisation en Search Engine Advertising zijn 2 manieren waarop u kunt beheren hoe uw bedrijf online wordt weergegeven. SEO is de manier waarop resultaten worden weergegeven als iemand een zoekmachine zoals Google gebruikt. SEA zijn advertenties die u koopt om zo bovenaan te worden weergegeven bij de zoekresultaten. Google Mijn bedrijf is een nieuw systeem waarin de lokale resultaten worden opgenomen die op verschillende manieren in Google Maps en Google zoeken worden weergegeven.

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee bedrijven en organisaties hun online aanwezigheden kunnen beheren op websites van Google. U maakt dus een account aan en via dit account kunt alle activiteiten gemakkelijk bekijken en beheren. Google Mijn bedrijf is enkel geschikt voor bedrijven die persoonlijk contact hebben met klanten. Is uw bedrijf uitsluitend online actief? Dan kan Google Mijn Bedrijf u jammer genoeg niet verder helpen.

Hoe werkt het?

Ga naar Google Mijn Bedrijf en start uw aanvraag. Nadat het formulier compleet ingevuld en verstuurd is, ontvangt u een mail met een unieke toegangscode. Log in en kies op het dashboard welke informatie over uw bedrijf eerst op Google verschijnt zoals de openingsuren, het adres en de link naar de website. U kunt met een pin de exacte locatie op de kaart bepalen. Vul alle contactgegevens in zodat klanten u direct van thuis uit kunnen bellen met al hun vragen. Wanneer de informatie is doorgegeven, verschijnt deze bij Google zoekresultaten en op Google maps zodat bestaande en nieuwe klanten u gemakkelijk kunnen terugvinden.

Mogelijkheden/ Voordelen

Informeer Google over de openingstijden, de website, het telefoonnummer en de locatie van uw bedrijf. Door de bedrijfsinformatie te verifiëren en actueel te houden, kunnen klanten uw bedrijf en zo de benodigde informatie van het bedrijf vinden. U beheert dus gratis de weergave van de bedrijfsinformatie op websites van Google.

Dankzij een bedrijfsvermelding valt u veel beter op in de zoekresultaten en is de kans 2 keer zo groot dat consumenten uw bedrijf als betrouwbaar aanmerkt. Als klanten op hun mobiel naar uw bedrijf zoeken kunnen ze bovendien via 1 klik naar u bellen of de routebeschrijving starten.

Stel dat een klant 3 straten verwijderd is van uw bedrijf en op zoek is naar iets waar u in de buurt het best in bent, wat vindt deze klant dan als hij op Google naar uw services zoekt? Dankzij Google Mijn Bedrijf kunt u ook kenmerken toevoegen. Het zijn korte informatieve tags die een bedrijf karakteriseren. Hieronder een voorbeeld:

Communiceer met de klanten. Plaats foto’s van uw bedrijf, producten en services, zo valt u meer op in de zoekresultaten. Wij van Comma, merkenmarketeers maken onderscheid tussen interieurfoto’s en exterieurfoto’s. Interieurfoto’s geven de kijkers een idee van de sfeer in het bedrijf. Laat foto’s van de buitenkant van uw bedrijf zien zodat klanten weten waar ze moeten zoeken.

Verzamel en reageer op reviews van klanten. Via insights krijgt u statistische gegevens te zien over hoe mensen op uw bedrijfsinformatie op Google reageren en waar ze op klikken. U kunt Insights voor meerdere vermeldingen bulksgewijs downloaden naar een spreadsheet. Het is een eenvoudige manier om te zien hoe verschillende ketenlocaties presteren op Google.

Google mijn bedrijf is zeker voordelig omdat de resultaten zijn afgestemd op specifieke geografische gebieden zodat gebruikers uw bedrijf in de buurt kunnen vinden. Wilt u de vindbaarheid van uw bedrijf verbeteren? Twijfel dan zeker niet om een account te maken op Google mijn bedrijf.

Hebt u verder nog vragen over Google Mijn Bedrijf of wilt u meer te weten komen hoe u hieraan moet beginnen? Aarzel dan niet en contacteer onze specialist Maxim. We helpen u graag verder.