Siri, Google je eens mijn bedrijf?

Een website bovenaan de zoekresultaten laten verschijnen in Google is niet eenvoudig. Als een consument bijvoorbeeld een bedrijf in de buurt zoekt dan wil jij als bedrijf het liefst bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Search Engine Optimalisation en Search Engine Advertising zijn 2 manieren waarop jij kunt beheren hoe jouw bedrijf online wordt weergegeven. SEO is de manier waarop resultaten worden weergegeven als iemand een zoekmachine zoals Google gebruikt. SEA zijn advertenties die je koopt om zo bovenaan te worden weergegeven bij de zoekresultaten. Google Mijn bedrijf is een nieuw systeem waarin de lokale resultaten worden opgenomen die op verschillende manieren in Google Maps en Google zoeken worden weergegeven.

 

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee bedrijven en organisaties hun online aanwezigheden kunnen beheren op websites van Google. Je maakt dus een account aan en via dit account kan je alle activiteiten gemakkelijk bekijken en beheren. Google Mijn bedrijf is enkel geschikt voor bedrijven die persoonlijk contact hebben met klanten. Is jouw bedrijf uitsluitend online actief? Dan kan Google Mijn Bedrijf jou jammer genoeg niet verder helpen.

Hoe werkt het?

Ga naar Google Mijn Bedrijf en start jouw aanvraag. Nadat het formulier compleet ingevuld en verstuurd is, ontvang je een mail met een unieke toegangscode. Log in en kies op het dashboard welke informatie over jouw bedrijf eerst op Google verschijnt zoals de openingsuren, het adres en de link naar de website. Je kan met een pin de exacte locatie op de kaart bepalen. Vul alle contactgegevens in zodat klanten je direct van thuis uit kunnen bellen met al hun vragen. Wanneer de informatie is doorgegeven, verschijnt deze bij Google zoekresultaten en op Google maps zodat bestaande en nieuwe klanten jou gemakkelijk kunnen terugvinden.

Mogelijkheden/ Voordelen

Informeer Google over de openingstijden, de website, het telefoonnummer en de locatie van jouw bedrijf. Door de bedrijfsinformatie te verifiëren en actueel te houden, kunnen klanten jouw bedrijf en zo de benodigde informatie van het bedrijf vinden. Je beheert dus gratis de weergave van de bedrijfsinformatie op websites van Google.

Dankzij een bedrijfsvermelding val je veel beter op in de zoekresultaten en is de kans 2 keer zo groot dat consumenten jouw bedrijf als betrouwbaar aanmerkt. Als klanten op hun mobiel naar jouw bedrijf zoeken kunnen ze bovendien via 1 klik naar jou bellen of de routebeschrijving starten.

Stel dat een klant 3 straten verwijderd is van jouw bedrijf en op zoek is naar iets waar jij in de buurt het best in bent, wat vindt deze klant dan als hij op Google naar jouw services zoekt? Dankzij Google Mijn Bedrijf kan je ook kenmerken toevoegen. Het zijn korte informatieve tags die een bedrijf karakteriseren. Hieronder een voorbeeld:

Communiceer met de klanten. Plaats foto’s van jouw bedrijf, producten en services, zo val je meer op in de zoekresultaten. Wij van Comma, merkenmarketeers maken onderscheid tussen interieurfoto’s en exterieurfoto’s. Interieurfoto’s geven de kijkers een idee van de sfeer in het bedrijf. Laat foto’s van de buitenkant van jouw bedrijf zien zodat klanten weten waar ze moeten zoeken.

Verzamel en reageer op reviews van klanten. Via insights krijg je statistische gegevens te zien over hoe mensen op jouw bedrijfsinformatie op Google reageren en waar ze op klikken. Je kan Insights voor meerdere vermeldingen bulksgewijs downloaden naar een spreadsheet. Het is een eenvoudige manier om te zien hoe verschillende ketenlocaties presteren op Google.

Google mijn bedrijf is zeker voordelig omdat de resultaten zijn afgestemd op specifieke geografische gebieden zodat gebruikers jouw bedrijf in de buurt kunnen vinden. Wil je de vindbaarheid van jouw bedrijf verbeteren? Twijfel dan zeker niet om een account te maken op Google mijn bedrijf.

Heb je verder nog vragen over Google Mijn Bedrijf of wil je meer te weten komen hoe je hieraan moet beginnen? Aarzel dan niet en contacteer onze specialist Maxim. We helpen je graag verder.