Rizla, eeuwenoud wereldmerk met stevige wortels in Wilrijk

Doe de Rizla Quizzz!

A)

So I had love for you when I was 4
And there’s no one I wanna smoke with more
Someday I’ll buy the Rizla, so you get the dro*
Cause we are best friends right, right, right, right?

* dro = slang voor marihuana van super kwaliteit

 Is een songtekst van … ?

 

B) Waar komen de naam Rizla en het beeldmerk Rizla+ vandaan?

 

 

C) Wanneer werd het concept van de sigarettenblaadjes bedacht?

 

 

D) Wat is de oppervlakte van de productiesite in Wilrijk?

 

… lees verder en check je antwoorden!

 

 

 

Rizla sigarettenblaadjes

A)Rizla is een wereldmerk van sigarettenvloeitjes met een marktaandeel van 35 à 40 procent. Deze marktleider verdeelt 120 verschillende producten in meer dan 80 landen. In vele talen werd een ‘Rizlaatje’ een generieke naam. De naam Rizla duikt dan ook geregeld op in songs. Het fragment komt uit ‘Best friends, right?’ van Amy Winehouse. Andere popiconen die Rizla bezongen zijn o.a Lilly Allen in ‘Our Time’, Julian Marley, London Posse … De LP-hoes van ‘Whatever happende to Jugula’  van Roy Harper en Jimmy Page (oprichter van Led Zeppelin) refereert naar de oranje Rizla pakjes, net als het artwork van een maxi-singel van Cypress Hill. Stuff genoeg dus om een lijvige Rizla playlist mee samen te stellen.

B) De naam Rizla en het beeldmerk met het kruisje zijn in 1865 bedacht. In dat jaar werd de formule van het sigarettenpapier aangepast. Het rijstpapier deed toen zijn intrede. Gezien de familie Lacroix in Frankrijk zijn papier maakte, is de link naar ‘le riz’ snel gemaakt. Riz dus, met nog iets achter dat naar de fabrikant verwijst. Lacroix … ‘La’ misschien? Riz La! Eureka! Met een kruisje erbij is het helemaal oké. Riz La+. Riz La’Croix’. Riz La+. Tijdens zijn geschiedenis is de spatiëring weggevallen. Het beeldmerk is in cursieve, naar links hellende kapitalen opgebouwd met een aansluitend kruisje. Als merk schrijven we Rizla.

C)Pierre Lacroix kreeg het lumineuze idee om sigarettenpapier te produceren reeds in 1532. Het verhaal wil dat hij een fles champagne ruilde voor een stapeltje papier. Tabak in papier rollen, zou een goed alternatief kunnen zijn voor de broze stenen pijpjes dacht mijnheer Lacroix. En gelijk had ie! In 1660 begon de familie Lacroix met de productie. In 1736 kocht François Lacroix een eigen papiermolen. Les Établissements L. Lacroix Fils kreeg in 1779 een licentie van Napoleon om rolpapier te produceren voor zijn troepen. Toen in 1865 de ‘Riz La’ vloeitjes het levenslicht zagen, groeide het merk gestaag uit tot de wereldwijde marktleider.

Milestones: • 1906 – menthol en aardbei vloeitjes • 1910 – lichtgewicht vloeitjes / eerste rolmachines • 1942 – ! patent voor vloeitjes met een gumlaagje! een sleutelmoment waarmee Rizla in rechte lijn doorstootte naar zijn toppositie ! • 1977 – let’s get high… Rizla produceert zijn eerste King Size blaadjes • In 1978 koopt de Antwerpse familie Painblanc in verschillende fases Rizla over van de Franse familiale aandeelhouders. In 1959 hadden de Painblanc’s een productie-eenheid gebouwd in Wilrijk. • 1986 – Rizla gaat full force adverteren en er volgt een schaalvergroting. Via diverse kanalen en tools (o.a. advertising, kalenders, concertprogramma’s, sponsoring motorsport (o.a. MotoGP) bouwt Rizla zijn leiderspositie verder uit • 1994 – De Pointblanc’s verkopen hun fabriek aan een Zwitsers consortium • 1997 – De Britse tabaksgroep Imperial Tabacco verwerft Rizla en centraliseert alle activiteiten in Wilrijk.

D) De oppervlakte van de productiesite in Wilrijk bedraagt 25.000 m2. Imperial Tabacco koos voor Wilrijk omdat de site onafgebroken investeerde in technologie. De productie telt meer dan 100 afzonderlijke machines die bijna allemaal zelf ontwikkeld werden. Om koploper te blijven, zetten ze zelf de trends en ontwikkelen ze geavanceerde productieprocessen.