In Groot-Brittannië hadden ze de eer om in 1968 de eerste Raider te proeven. Niet veel later deed Raider ook in België zijn intrede. Twee chocoladereepjes met een laagje karamel geproduceerd door Mars Incorporated.

Pas in 1979 werd het snoepgoed in de Verenigde Staten geïntroduceerd, meteen onder de nieuwe naam Twix. Een samenstelling van de woorden ‘twin’ en ‘biscuits’, letterlijk vertaald als ‘tweelingkoekjes’. En dat terwijl er in de andere landen nog steeds Raiders in de rekken lagen. Later werd in 1991 door de veranderende marktstrategie de naam Raider wereldwijd gewijzigd in Twix.

Tot zover de geschiedenis van Raider a.k.a. Twix. Wie jonger is dan 30 jaar zal dus ongetwijfeld meer bekend zijn met Twix terwijl de oudere generatie nog steeds zal verwijzen naar Raider, met de nodige versprekingen als gevolg. Om net deze liefhebbers een moment van nostalgie te bieden, kwam er in 2015 een limited edition onder de naam Raider op de Belgische markt.

Een slimme stunt volgens Tim Smits, docent marketingcommunicatie aan KU Leuven. Maar natuurlijk eentje die u niet vaak kunt doen. Net omdat het gelimiteerd en schaars is, verkoopt dat pakje nostalgie goed. De sleutel tot succes bestaat er dus uit om er spaarzaam mee om te gaan. Al zullen die twee lekkere reepjes chocolade ook wel een invloed hebben op het verkoopsucces van Raider …

En, verspreekt u zich nog vaak? Laat het ons weten. Of verklapt u liever uw leeftijd niet?