Posten op social media: ken jij de 70-20-10 regel?

Het belang van content werd al in een vorige post besproken. Ook toen vertelden we dat het vinden van content voor veel marketeers geen simpele taak is. Wat moet je posten om meer likes en engagement te bekomen? Om jullie een handje te helpen is er de 70-20-10 regel. Nog nooit van gehoord? Geen probleem, wij leggen jullie vandaag uit wat dat precies is.

We kunnen de social media posts van bedrijven opdelen in drie categorieën die we hieronder bespreken.

#1  70%

70% van je content moet leuk en relevant zijn en moet ook echt waarde toevoegen. Richt je op de interesses en behoeftes van je doelgroep. Hierbij kan je creatief zijn, doe dat dus ook! Stel je volgers vragen, organiseer een poll of een wedstrijd, deel je favoriete quotes, deel interessant sectornieuws… Er is een overvloed aan opties, laat je creativiteit zijn werk doen.

#2    20%

Een leuke, relevante post gezien van iemand anders? Delen die handel! 20% van je content moet namelijk content van anderen zijn, user generated content bijvoorbeeld. Deel berichten en ideeën van anderen of tag andere bedrijfspagina’s in jouw berichten.

#3  10%

In tegenstelling tot wat je zou verwachten, mag slechts 10% van al je content jouw merk of bedrijf promoten. Nieuwe producten in de winkel, bedrijfsevenementen, acties of kortingen… Het kan allemaal, zolang het slechts 10% uitmaakt van alle content die je post.

Dat betekent dus eigenlijk dat 90% van je content niet commercieel is en dus niet gericht is op jouw bedrijf, merk, product of dienst. Dat wil niet zeggen dat die content nutteloos is, want het is een mooie investering in het bereik van je pagina. Door al die niet-commerciële content creëer je goodwill en zorg je ervoor dat er effectief nog iemand luistert wanneer je commerciële content post. Bij het creëren van content kan het dus zeker interessant zijn om deze regel in je achterhoofd te houden.70-20-10 update