Attention. Interest. Desire. Action. Het schietgebedje van elke marketeer.

Ook voor uw online marketing is het een bruikbaar kwartet om de manier te bepalen om uw online campagne te betalen.

CPC – cost per click

Bij CPC betaalt u per klik. Deze betaalmethode is geschikt voor (nieuwe) merken die hun naamsbekendheid willen boosten. De focus ligt op het wekken van de interesse.

Hebt u een grote doorklik (CTR – Click Through Rate), dan zullen uw kosten dalen.

CPM – cost per mille

Bij CPM betaalt u per 1.000 vertoningen. U wilt vooral gezien worden, op plaatsen waar u gezien wilt worden. Attention dus, ideaal voor de branding van uw merk. Belangrijkste nadeel: elke view kost geld, opgemerkt of niet.

CPL – cost per lead

Bij CPL betaalt u enkel voor de respons: het aanvragen van een catalogus, het inschrijven op een newsletter, het nemen van een proefabonnement, het aanvragen van een testrit etc. Hier is ‘desire’ het sleutelwoord. Uw doelgroep zet een eerste stap, laat weten interesse te hebben… Of dit verzilverd wordt met een aankoop is koffiedik kijken.

CPA – cost per action

Het zit al in de naam: action! U betaalt voor bezoekers die een echte actie ondernemen. Uw online advertentie zet potentiële klanten aan om te kopen. Als ze dit effectief, dan betaalt u. Met de CPA is het duidelijk wat de return is van uw campagne.

Meer weten over Facebook marketing of Google AdWords?

Stuur een mailtje naar lieselot@merkenmarketeers.be!