Nieuw in ons merkenmodel!

Commodity magneet & waardendisciplines

Jezelf als bedrijf onderscheiden in de markt, daar komt het op neer op marketingstrategisch vlak. Eén van de zwarte gaten in de marktgalaxy is de zogenaamde “commodity magneet”.

De commodity magneet is als het ware een krachtige, virtuele magneet. Ze sleurt je merk mee in een neerwaartse spiraal. Wat ooit stond voor een dienst of product met een veelheid van waarden, beloftes, verwachtingen, dreigt te vervlakken tot ‘iets’ zonder diepte, zonder onderscheidende kracht. Je doelgroep weet niet meer waarom hij jou zou verkiezen boven een andere. Eén van de manieren om dat te counteren, is het spelen met de factor ‘prijs’. De ‘goedkoopste’ zijn, is helaas slechts voor een aantal spelers op de markt een lucratieve strategie.

De andere strategie berust op de bewuste keuze van een waardendisciplinemodel, de focus op dat model en het voortdurend creëren van passende, toegevoegde waarde om de markt te blijven beheersen. De drie hoofdcategorieën zijn ‘operational excellence’, ‘productleiderschap’ en ‘customer intimacy’. Om je merk nog beter in kaart te brengen en op een duurzame manier te sturen in de richting die nauw bij jouw product of dienst aansluit, gaan we voortaan ook strategisch dieper in op deze waardendisciplines.

Vragen over strategisch advies? Contacteer Greetje Demuelenaere: greetje@merkenmarketeers.be.