Merken komen, merken gaan III – Sarma

merken komen merken gaan sarma

Alleen Elvis blijft bestaan…

België is een mooie stad (Trump) met straffe ondernemers (comma). Ook in het universum van de supermarkten stonden we beslist ons mannetje. De zes gebroeders Delhaize uit Ransart schreven wereldgeschiedenis.

Een ander notoire supermarktpionier was Jean Van Gijsel uit Meise (1885 – 1956). Hij stond mee aan de wieg van de NV Sarma (opgericht in 1929). De jonge koters onder onze lezers zal het niet veel zeggen. De ietwat oudere knokers zullen met hun gedachten door de rayons struinen van de eerste prijsbreker in ons land. Zijn strategie was de eenheidsprijs. La “Société Anonyme pour la Revente d’articles de MAsse” had het niet zo gemunt op de kwaliteit.

De Sarma werd vaak geassocieerd met ‘goedkope brol’. Niettemin sloeg de formule aan. De concurrenten Innovation en Bon Marché besloten om als antwoord op het succes van Sarma het hun eenheidsprijswarenhuizen Prixunic, Uniprix en Priba te fusioneren. Zo ontstonden er twee grote spelers, die het leven zuur maakten van de oude warenhuizen die focusten op luxe en modegrillen.

In 1936 was Sarma al marktleider in België. Van Gijsel was ook de grondlegger van Sarma Congo, Grands Magasins de la Bourse, Nopri en Groothuis. In 1960 kwam Sarma en Nopri in Amerikaanse handen. Nadien volgden nog overnames, fusies en reorganisaties.

In 2001 werd de vereffening van Sarma aangevraagd. Drie jaar later werd de kaars definitief uitgeblazen. Geen Sarma meer. Enkel nog de herinnering.

Meer lezen uit deze reeks?

1) 49R, een vergeten Belgisch jeansmerk

2) Belga sigaretten

Lees hier meer over vergeten merken.