Merken komen, merken gaan – Flandria

flandria freddy maertens

En soms krijgen ze een tweede leven…

Op een boogscheut van de comma-tempel, in het gehucht De Leeuw, stond een smidse. De smidse van de familie Claeys. In 1894 knutselde Leon Claeys er zijn eerste fiets in elkaar. Het was de start van een knap staaltje ondernemerschap en een roemrijk merk.

Leon Claeys richtte rond de eeuwwisseling zijn eigen bedrijf op om landbouwmachines te maken, met wereldwijd succes. De broers Alidor, Jerome en Aimé namen de smidse over en concentreerden zich op de productie van fietsen. Tegen 1927 hadden de broers al zo’n 250.000 Flandria fietsen geproduceerd.

flandria fiets

In 1933 bouwde Aimé Claeys zijn eerste vier prototypes voor een 500 cc motorfiets. De prototypes kwamen nooit in productie, maar de microbe bleef sluimeren. In 1951 rolde de eerste Claeys-Flandria fiets van de band met een 40 cc Rex-motor. In 1953 kreeg de bromfiets twee versnellingen en een tankframe. Volgden een 125cc model, een 175 cc model, een 125 cc scooter en een 250 cc motorfiets. In 1956 gingen de broers uit elkaar. Aimé bleef Flandria fietsen, bromfietsen en motors maken. Remi begon onder de naam Superia bromfietsen te produceren met Sachs-motoren.

Eind de jaren vijftig werd besloten om nog enkel Flandria bromfietsen en Flandria fietsen te fabriceren. Halfweg de jaren zeventig gingen jaarlijks zo’n honderdduizend bromfietsen de deur uit.

En cours

flandria reclameMaar minstens even indrukwekkend was de koers die de Flandria fietsen voeren. Aimé stampte een legendarische wielerploeg uit de grond. Jawel, met de al even legendarische Briek Schotte als kopman. Vanaf het eerste seizoen behaalde de ploeg maar liefst vierenveertig overwinningen. De Rode Brigade was geboren en drukte zijn stempel op het wielerlandschap. Een hele rits wielergoden volgden: Rik Van Looy, Walter Godefroot, Eric Leman, Roger De Vlaeminck, Jean-Pierre Monseré, Mark De Meyer, Michel Pollentier en natuurlijk Freddy Maertens. Helaas eindigde de Flandria-saga even onverwacht als ze begonnen was. In 1978 werd Pollentier tijdens de Tour op doping betrapt. Een jaar later werd het team ontbonden. En nog een jaar later werd het faillissement uitgesproken.

Het bleef bijzonder stil rond het merk Flandria.… Tot de Brit Adam Longworth nietsvermoedend zijn state-of-the-art fietsen de merknaam ‘Flandria’ gaf. Zijn inspiratie kwam van een onderlegger met een publiciteit voor Flandria tomaten. Als snel werd Adam ingelicht over het roemrijke verleden van zijn naam. Het leidde tot een ode aan het heroïsche Flandria van weleer. Het authentieke Flandria-logo, het oorspronkelijke lettertype en de typerende rode kleur ademen de sfeer uit van de grote dagen.

Meer lezen over vergeten merken?

Zelf ook een vergeten merk in je hoofd?

Stuur een mailtje naar tom@merkenmarketeers.be of laat het hieronder weten!