Merendeel van content gecreëerd door merken is ‘rommel’.

60% van de content die gemaakt wordt door de 1.500 grootste merken van de wereld is ‘rommel’. Volgens Havas’ ‘Meaningful Brands’ studie (2017) heeft merendeels van de content die gecreëerd wordt door merken geen invloed op het persoonlijk leven van de consument. De ondervraagden gaven aan dat de inhoud die ze opnemen van verschillende merken zeer matig en irrelevant is. Toch verwacht 84% wel dat een merk content creëert. Maar welke content werkt nu wel?

Content die aanslaat

Mensen zitten niet meer te wachten op commercials of adverenties waarin merken aanhalen dat hun producten dienen gekocht te worden. Wat niet wil zeggen dat de consument van vandaag niet openstaat voor commerciële communicatie, maar we zien wel een duidelijke verschuiving qua inhoud in dit soort communicatie. Deze verschuiving komt voort van een sterke overtuiging van de consument dat merken hen dient te voorzien van relevante en interessante informatie. Informatie die handelt over iets betekenisvol en een concrete meerwaarde biedt. Merken kunnen dus blijven verhalen vertellen, alleen kunnen dit niet langer platte betekenisloze verhalen zijn als ze willen content produceren die aanslaat.

Hoe kunnen we tot deze content komen?

Het belangrijkste is dat een merk moet ondervinden welke content werkt voor hun doelgroep. Hierdoor is het de bedoeling om als merk een stapje terug te nemen en te reflecteren over wat het doel is van de content die ze leveren. Het duidelijk in kaart brengen van wat belangrijk is en waar de mogelijkheden liggen helpt je al een heel stuk vooruit.

Bij het opbouwen van relevante, betekenisvolle content is het vooral aan te raden om integraal te focussen op de beleving van je doelgroep. Het gaat hier in eerste instantie niet over je producten of diensten, maar over de beleving bij de (potentiële) klant. Door hier goed op in te spelen, creëer je niet alleen loyale lezers, maar is het ook een stuk makkelijker om de klant binnen te halen. Merken moeten inspireren, het moet content zijn die mensen vrijwillig willen consumeren met een hoog informatiegehalte.