Meer positie in Google innemen

Google Feature

Surfen dat doen wij allemaal via Google. De naam hoeven we dus niet meer uit te leggen. Google is de vertrouwde vriend van jou en je klant. Nu kan jij Google helpen door enkele handige Google features toe te voegen aan je website. Hierdoor creëer je een draagvlak waardoor Google duidelijker weet waarover je website gaat en wat je core business is. Zo wordt ook duidelijk wat jij in de kijker wil zetten. Door de toevoeging van ‘structured data’ ga je meer plaats in nemen op de zoekresultaten, met andere woorden zo ga je dus meer opvallen. Door deze features toe te passen, schuif je bovendien ook de concurrenten naar achter en bekom je een organisch pluspunt bij Google’s zoekresultaten. Een win-win dus!

Je kiest zelf waar je op focust, hieronder leggen we enkele opties uit in deze blog.

De Corporate Contact feature

Bedrijfscontactgegevens worden weergegeven in het knowledge panel van Google. De bezoeker vindt meteen de juiste contactgegevens van jouw bedrijf terug dankzij de Corporate Contact feature. Deze blok vervangt in de meeste gevallen wel het Google Mijn Bedrijf blok. Het corporate contact blok is dus vooral belangrijk voor bedrijven die meer dan één locatie hebben.

De Article feature

Een artikel, ook bekend als de blogpagina op je website kan gepromoot worden door middel van ‘structured data’. Maar ook nieuws kan je perfect in beeld brengen via de article feature. Deze feature heeft twee opties, de eerste optie is het weergeven van enkele blogberichten in een lijst. Een tweede optie is een opnieuw een weergave via een lijst, maar als carrousel. een carrousel is een lijst of gallerij waar je als gebruiker door kan ‘sliden’. In de foto is te zien hoe deze feature eruitziet bij Instagram.

De Video feature

Google Sitelinks Searchbox feature

Voor de video feature kijken we naar the Picanol Group. Het is zeker mogelijk meer dan één feature toe te passen op je website. Door de video feature toe te passen, weet de bezoeker meteen dat er op jouw site video’s terug te vinden zijn. Met één simple klik komt de bezoeker meteen op de juiste plaats om de video te bekijken.

De Speakable feature

 

voorbeeld Speakable feature Google

De stem gecontroleerde apparaten winnen steeds vaker aan belang. Door de Speakable feature van Google kan je toegang geven aan Google assistant-toestellen om jouw site te gebruiken. Zij kunnen dan bijvoorbeeld nieuwsinhoud van je site identificeren en voorlezen aan jou.

De Breadcrumb feature

voorbeeld Breadcrumb feature

De Breadcrumb feature duidt aan waar de gezochte pagina zich bevindt in de site. Het is een hiërarchisch pad, vertrekkend vanaf de homepagina tot aan de pagina die de bezoeker graag wil bekijken. Dat helpt de bezoeker om structuur te bieden en je scoort bovendien beter in Google. Twee vliegen in één klap dus!

De Sitelinks Searchbox feature

Google Video feature

De sitelinks searchbox feature toont de bezoeker meteen de meest gezochte pagina’s in de website. Op die manier kan je vlot op de juiste pagina surfen. De website wordt gescand door Google en het gevraagde zoekresultaat verschijnt meteen, minder tijdsverlies/ frustraties.

De Job Posting feature

voorbeeld Job posting feature Google

De juiste kandidaat voor de gepaste job vinden, is niet altijd even simpel. Staan jobaanbiedingen centraal op jouw website? Dan kan je die nog meer in de kijker brengen via Google, samen met jouw logo en enkele vacaturegegevens van de job. De Job Posting feature heeft tal van voordelen te bieden.

De Event feature

voorbeeld Event feature Google

Heb je een opkomend event, zoals een concert, een opendeurdag,… Ook die kunnen via Google duidelijk in beeld gebracht worden. Je event zal meer bezoekers lokken en je bedrijf komt in de kijker.

Aan de slag met Google Features

Als bedrijf kan je meer dan één feature toevoegen aan jouw site. Kies de features uit die voor jouw bedrijf een meerwaarde zijn. Welke zaken wil jij in de kijker zetten? Waarmee wil jij meer ruimte in nemen in Google? En schuif jij zo de concurrentie naar beneden. Structured data wordt steeds belangrijker voor jouw site. Belangrijk is dat jij de features uitkiest die jouw bedrijf het meest zal vooruithelpen. Hou er wel rekening mee dat Google een verwerkingstijd nodig heeft van ongeveer 12 weken bij de opstart.

Ben je klaar om aan de slag te gaan met Google Features, maar weet je niet goed welke features je best kiest? Neem gerust contact op met Ine, ze helpt je graag verder!