Hebt u al een lijst opgesteld van boeken die u absoluut nog wil lezen? Wij helpen u alvast een handje met enkele must reads op vlak van marketing. Onze eigen marketingspecialisten vertellen jullie wat hun favoriete boeken zijn.

#1 Purple cow

By Seth Godin

Het is voor social media managers niet simpel om dag na dag met originele content op de proppen te komen. Daarom hebt u soms gewoon een paarse koe nodig… Elke dag zien consumenten saaie content passeren, allemaal bruine koeien. Een paarse koe zullen ze dus niet snel vergeten en dat is de uitdaging voor u als social media manager! Het gaat erom opvallend te zijn, iets opmerkelijks te delen. Laat u inspireren door de paarse koe van Seth Godin en creëer er zelf een!

#2 When digital becomes human

By Steven van Belleghem

Volgens Steven van Belleghem wordt er vandaag al aardig ingezet op online relaties met klanten. Er is volgens hem maar één probleem: het ontbreken van emotie in deze relaties, klantrelaties steunen vooral op het rationele. Volgens hem moeten bedrijven die twee weten te combineren. Zijn boek When digital becomes human biedt lezers een visie op de toekomst van klantrelaties. Een toekomst waarin er zowel aandacht is voor het rationele als het emotionele.

Het boek zet u aan het denken, biedt antwoorden, maar introduceert ook nieuwe vragen. Het is interessant om het boek te lezen vanuit het perspectief van uw eigen klantomgeving, dat kan heel wat interessante inzichten bieden. Dus als u op zoek bent naar inspiratie op vlak van klantrelaties, dan is dit het ideale boek voor u!

#3 Maak uw merk cool

By Joeri van den Bergh

Vraagt u zich ook soms af waarom sommige merken precies altijd ‘in’ blijven? Neem nu Converse, na al die jaren nog steeds een populair merk bij zowel jong als oud. En waarom slagen andere merken daar dan niet in? How do cool brands stay hot? Het antwoord op deze veelgestelde vraag is niet simpel. En toch ging Joeri van den Berg samen met Mattias Behrer de uitdaging aan. Het vergde hen vijf jaar onderzoek, maar ze zijn ertoe gekomen te bepalen wat nu juist die factoren zijn die coole merken onderscheidt van andere. Om dat te doen focussen ze zich voornamelijk op Generation Y die om vele redenen enorm belangrijk is voor marketing en advertising. Zo komen ze tot vijf factoren die volgens hen ervoor zorgen dat coole merken hot blijven.

Bent u geprikkeld door alles wat met marketing te maken heeft? Bent u ook ongelofelijk nieuwsgiering naar het antwoord op de vraag waarom sommige merken altijd cool lijken te blijven? Dan is dit boek echt iets voor u!

#4 Crossing the chasm

By Geoffrey A. Moore

Hoe gaat u een grotere markt bereiken voor baanbrekende, technologische producten?  Geen idee? Dit boek levert interessante inzichten voor marketing in high-tech industrieën.

Bent u bekend met de adoptiecurve of de adoption life cycle waar het onderscheid gemaakt wordt tussen 5 types mensen? In dit boek gaat het meerbepaald over de technology adoption life cycle (TALC). De curve start met de innovators en gaat verder naar de early adopters, early majority, late majority en daarna zijn er de laggards. Afhankelijk van waar iemand zich bevindt op de curve zal die sneller of juist minder snel een product of dienst aanvaarden, kopen en gebruiken. Voor marketeers is het natuurlijk een uitdaging om het adoptieproces in elke fase van de curve te versnellen. Benieuwd hoe u dat kan doen? Lees dan zeker dit boek!

#5 Blue ocean strategy

By W. Chan Kim – Renée Mauborgne

Vermijd als bedrijf de “bloederige” red ocean die getypeerd wordt door het nastreven van winst en het concurreren met rivalen. Focus op een blue ocean door u te gaan richten op nieuwe, onaangeraakte markten die hoge groeikansen bieden. Dat is wat auteurs Kim en Mauborgne beweren en dat doen ze op basis van een studie van 150 strategische stappen genomen door bedrijven in meer dan 30 industrieën gedurende meer dan 100 jaar. Wilt u te weten komen welke interessante inzichten dit boek te bieden heeft? Give it a try!