How to: maak een social media marketingplan in 6 stappen

Elk bedrijf heeft een social media marketingplan nodig. Een social media marketingplan is een samenvatting van alles wat je wil doen en hoopt te bereiken voor je bedrijf met sociale netwerken. Simpel uitgelegd: elke actie die je onderneemt op sociale netwerken moet deel uit maken van één grote social media marketingstrategie.

Concreet betekent dit dat elk post, reactie en like moet aangestuurd worden door een plan die je in de richting duwt van je zakelijke doelen. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar het is belangrijk dat je je tijd neemt om een uitgebreide social mediastrategie uit te bouwen. Hoe specifieker je bent, hoe effectiever je het plan kan uitvoeren.

Wat moet een social media marketingplan allemaal bevatten? Volg hieronder de zes stappen om je eigen plan te ontwikkelen.

Stap 1: bepaal je social media doelen

Eerst en vooral is het belangrijk om te bepalen welke doelen je wenst te bereiken. Deze doelen kan je later bijsturen wanneer je social media campagnes niet voldoen aan je verwachtingen. Maar zonder doelen heb je geen manier om succes te bewijzen. Belangrijk hierbij is dat deze doelen op een gelijke lijn liggen met je algemene marketingstrategie. Op die manier stuur je je social media acties in één richting naar je algemene business goals.

Stap 2: voer een social media analyse uit

Vooraleer je je social media marketingplan kan uitbouwen, moet je je huidige gebruik van social media bekijken en analyseren. Maak een social media analyse van elk social media kanaal. Dat betekent dat je moet uitzoeken wie je op dit moment volgt, welke sociale netwerken je doelpubliek gebruiken en hoe je aanwezigheid op sociale media is in vergelijking met je directe concurrentie. Eens je een social media analyse hebt uitgevoerd heb je een duidelijk beeld van elk sociaal profiel die je bedrijf vertegenwoordigt. Na die analyse is het ook duidelijk welke profielen geüpdatet moeten worden en welke je beter verwijderd.

Stap 3: maak of verbeter je social media accounts

De volgende stap is het sleutelen aan je online aanwezigheid. Kies welke netwerken het best voldoen aan je social media goals. Wanneer je een social media profiel wil waarover je nog niet beschikt kan je dat vanaf nul opbouwen met je algemene doelen in gedachten. De andere social media profielen waarover je wel al beschikt moet je updaten om tot het best mogelijke resultaat te komen. Onthoud hierbij dat elk sociaal netwerk een ander publiek heeft en daarnaar moet behandeld worden.

Stap 4: haal social media inspiratie bij concurrentie, marktleiders & klanten

Weet je niet welke soorten inhoud en posts de meeste interactie zullen uitlokken? Om inspiratie op te doen, kan je eens kijken naar wat anderen in jouw sector delen. Klanten kunnen ook inspiratie bieden, niet enkel door de items die ze delen, maar ook door hoe ze hun items delen. Ook marktleiders kunnen je heel wat inspiratie bieden. Bedrijven in gelijk welke sector zijn erin geslaagd zich te onderscheiden door middel van een goeie social media strategie. Volg hen en leer eruit. Bekijk ook of zij tips delen voor social media marketing en speel daar dan op in.

Stap 5: creëer een social media kalender

Goeie content hebben is essentieel voor het slagen bij sociale media. Je social media marketingplan moet een inhoudsplan bevatten alsook een kalender. De kalender bevat de data en tijden wanneer je van plan bent blogs, Instagram en Facebook posts, Tweets, en andere content te posten gedurende je social media campagne. Het is een goed idee om ook al de content op voorhand te schrijven. Bij heel wat sociale netwerken heb je de mogelijkheid om berichten op voorhand in te plannen die op latere tijdstippen automatisch verschijnen.

Stap 6: test, evalueer en pas aan

Blijven testen is enorm belangrijk. Op die manier merk je duidelijk wat een succes is en wat eerder tegenvalt. Op basis hiervan kan je het social media marketingplan aanpassen. Een social media marketingplan kan nooit hetzelfde blijven, het blijft contant veranderen. Er zijn steeds meer en meer verschillende sociale netwerken. Als je doelen bereikt zijn, stel dan nieuwe doelen. Blijf jezelf uitdagen met je social media marketingplan.