Marketing. Een hippe term die maar al te graag gebruikt wordt. Maar hierbij komen vaak negatieve connotaties boven water; denk maar aan misleiding en geldverspilling. Ruud Frambach, een rasechte marketeer en hoogleraar in hart en nieren, schreef hier een boek over. In ‘Doet Marketing Ertoe?’ deelt hij nieuwe wetenschappelijke inzichten, bruikbare modellen en concrete voorbeelden recht uit de praktijk. Onze marketeers namen het boek grondig onder de loep! Leest u even verder?

Naar marketing die ertoe doet voor alle stakeholders

Alles start bij de stakeholders. Volgens Ruud Frambach moet u hierbij rekening houden met iedereen: klanten, aandeelhouders, afnemers, leveranciers, … “Verlies niemand uit het oog, is de boodschap!” Eenmaal u alle stakeholders gedefinieerd hebt is het belangrijk om ze in detail te leren kennen, zodat u optimaal kan inspelen op hun noden en wensen. Hierbij is data zeer nuttig. Als u als marketeer op die manier tewerk gaat creëren uw marketingacties een toegevoegde waarde, en dààr draait het om. R. Frambach leert u hoe u dat precies aanpakt.

Het is een kunst om Marketing waardevol te maken én zo te houden– Ruud Frambach

Op die manier krijgt u tevreden klanten. Klinkt simpel, niet? Het is natuurlijk veel complexer dan dat. R. Frambach legt uit hoe u waarde kan creëren en meten. Een handig model is de American Customer Satisfaction Index (ACSI). In dit model ziet u belangrijke drijfveren van loyaliteit en tevredenheid.

American Customer Satisfaction Index
Het theoretische model van de American Customer Satisfaction Index (ACSI).

Marketing als thought leader

Wat zeker is, en daar zijn wij bij comma ook steevast van overtuigd: marketing is niet meer hetzelfde als pakweg 20 jaar geleden. Het is breder dan harde reclame en omvat een veel groter geheel. Marketing moet gezien worden als een dynamische thought leader. Marketeers zijn dan ook verplicht om flexibel te zijn en marketing in de breedte te benaderen. Ruil uw kortetermijnvisie in voor een aanpak op lange termijn! Ruud vertelt dat marketing een investering met een positieve MROI (Marketing Return On Investment) is. Met andere woorden: u plukt er vroeg of laat de vruchten van.

De tijd van marketing als eenrichtingsverkeer is voorbij– Ruud Frambach

Een ander belangrijk luik in dit verhaal is co-creatie. In dialoog met de klant komt u tot een duurzame strategie en marketinginvulling voor de organisatie. Dankzij cocreatie hebben klanten inspraak en behalen jullie samen het best mogelijke resultaat op lange termijn. Ook comma draagt dit hoog in het vaandel. We streven hierbij steeds naar een enjoy the ride-verhaal, waarbij niet alleen het resultaat maar ook de weg ernaartoe belangrijk is!

Één ding is meer dan zeker voor ons, marketing doet ertoe en leidt tot positieve verandering.– Greetje Demuelenaere

Wat vinden onze marketeers?

Het comma marketingteam geeft het boek vier welverdiende sterren. “Marketing staat vaak ter discussie. Ruud Frambach duidt perfect aan waar het voor ons als marketingspecialisten om draait. Het boek is een pleidooi dat, aan de hand van theoretisch onderbouwde modellen en praktijkvoorbeelden, aantoont waarom marketing een sturende positie nodig heeft binnen een organisatie. Wat het volgens ons ook zeker verdient. Een echte aanrader voor marketeers, ondernemers, managers of iedereen die geïnteresseerd is in het breder kader rond het vaak vage begrip ‘marketing’.”

Zin gekregen in straffe marketing?

Hebt u na het lezen van onze blog of het boek ook zin gekregen in marketing die werkt? Contacteer vrijblijvend onze marketeers.