Is klassieke reclame dood?

Klassieke reclame is dood, we moeten ons enkel nog focussen op online reclame’.  Marketeers worden in deze digitale wereld voor verschillende uitdagingen gezet waardoor reclamecampagnes niet altijd het effect hebben die ze moeten hebben. Ligt de schuld hiervan bij die digitale wereld? Nee, het ligt bij de marketeers zelf.

Digitale wereld en het nieuwe besturingssysteem

In “marketing voor de Mad Men van morgen” legt Wim Vermeulen de vinger op de zere wonde. Marketeers zijn namelijk in verwarring: ze hebben de neiging al het oude dood te verklaren, terwijl het nog perfect functioneert.

 

Het tweede grote probleem is het korte termijn denken waar veel marketeers in vast zitten: alles moet direct resultaten opleveren. Dit gaat echter niet samen met het nieuwe besturingssysteem waar we vandaag in leven. Hierin staat het middellange termijn denken en duurzame groei centraal. Deze digitale realiteit biedt heel wat mogelijkheden en deze moeten we met beide handen aannemen. Maar we moeten niet alles proberen heruit te vinden. In plaats van enkel nog te focussen op online media moet er ook nog steeds geïnvesteerd worden in klassieke media. In de media investeringscijfers kunnen we een verschuiving zien in het budget van klassieke naar online media, dit ten nadele van de klassieke media. Cijfers bevestigen dus deze verschuivende visie van klassiek naar online.

In onderstaande tabel wordt deze verschuiving onderstreept. Deze tabel bevat het aandeel van de verschillende advertentiemedia in het globale advertentiebudget. De klassieke media verliest heel wat aandeel, de online media wint aandeel.

bron: http://www.marketing-interactive.com/a-break-down-of-global-ad-spend-across-mediums/

Meer informatie over deze media investeringscijfers en andere marketingcijfers vind je in De Big Marcom Survey 2.0.

Maar deze online wereld heeft haar voor- en nadelen. Nieuwe reclamevormen kunnen gecreëerd worden en reclamecampagnes kunnen viraal gaan waardoor ze een enorm bereik gaan genereren. Maar aan de andere kant heeft de consument ook alle mogelijkheden om deze reclames te gaan ontwijken en geeft ze enkel nog aandacht aan de sterke campagnes. De grijze zone is verdwenen. Er is enkel nog black en white: goede en slechte reclame.

Het watercooler-effect

Deze goede reclamecampagnes werden vroeger beloond met het watercooler-effect. Goede campagnes werden besproken rond het koffie of waterapparaat op kantoor waardoor ze nog meer bereik en publiciteit genereren. In het nieuwe besturingssysteem is het koffieapparaat van op kantoor een digitaal koffieapparaat geworden. Het watercoolereffect is geëvolueerd naar het tapforward effect. Goede campagnes worden online gedeeld en besproken, slechte campagnes worden afgeblokt. Dit tapforward effect is nu net de oplossing voor de crisis waar de marketingwereld zich in bevindt.

Het tapforwardmodel

In het tapforward model staat emotie centraal, meer bepaalt emotie als trigger. De campagne geeft de consument een emotioneel kader waarop de consument gaat reageren. Een oude eenzame man, een klein meisje met een emanciperende boodschap. De consument wordt betrokken bij de campagne en gaat ermee in interactie. Op den duur zorgt deze vaak massale wisselwerking tot de activatie van de media waardoor de consument nog meer gestimuleerd wordt. Deze betrokkenheid blijft niet bij gewoon interactie. Ook de verkoopcijfers en loyaliteit worden positief beïnvloed. Waarom gebruikt dan niet iedereen dit model? Daarvoor moeten we terugkeren naar het probleem van korte termijn denken. Het tapforwardmodel werkt op middellange termijn en biedt geen korte termijn voordelen. Directe actie ga je er dus niet mee verkrijgen. Toch bewijst dit model op vele vlakken superieur te zijn aan rationele korte termijn communicatiemodellen. Ze slaagt erin veel meer voordelen te creëren dan ieder ander communicatiemodel. Duurzame groei is the way to go.

Psychologie van het delen & engagement

De logica achter het tapforwardmodel vinden we terug in de psychologie van het delen: mensen willen omwille van allerlei redenen dingen met elkaar delen. Om waarde te creëren, om onszelf in een positief daglicht te stellen enzoverder. Het gaat om wat mensen denken en de mensen waarmee ze in interactie staan. Als merk moet je dus een boodschap creëren die mensen willen delen, waar ze willen op reageren.

Als merk is er dus maar 1 boodschap: kwaliteitscontent. Slechte content wordt afgeblokt. Enkel de beste content krijgt de aandacht van de consument. Marketing voor de mad men van morgen is dus niets anders dan gek genoeg zijn om nog kwaliteitsvolle content te creëren en het beste van vroeger en morgen blijven combineren.

Wil je weten hoe wij voor jouw kwaliteitsvolle content kunnen creëren? Contacteer gerust één van onze communicatie-experts.

Communicatie & strategie:

greetje@merkenmarketeers.be

maxim@merkenmarketeers.be

Sociale media:

kim@merkenmarketeers.be