Is jouw business model future proof?

De markt verandert snel, de concurrentie is sterk en blijven staan is geen optie. Om succesvol te blijven is het ontwikkelen van een sterk business model in een snel evoluerende, door technologie gedreven samenleving een must. Het spreekt voor zich dat bedrijven die te lang vasthouden aan een verouderd model zullen verdwijnen. Innovatie is troef. Met als doel tegemoetkomen aan de noden van de consument.

Innovatie als noodzaak

Succesvolle bedrijven als Amazon, Skype, Netflix, Uber, … zijn net zo succesvol door dat ze een nieuw business model introduceerden en niet zozeer een nieuw product of een nieuwe technologie. Apple werd de grootste muziekverkoper, maar verkoopt bijvoorbeeld geen CD’s. Amazon verkoopt boeken, maar heeft geen boekwinkels. Uber stelt taxi-diensten voor, maar bezit zelf geen taxi’s en heeft geen chauffeurs in dienst.

Dit zijn allemaal voorbeelden van bedrijven die optimaal inspeelden op de veranderende omstandigheden binnen hun branche en de markt in het algemeen. Een markt die door de nieuwe technologische ontwikkelingen heel wat kansen biedt. Bedrijven die blijven vasthouden aan wat ze hebben en niet innoverend genoeg durven optreden op vlak van hun business model worden al snel aan de kant geschoven door nieuwe bedrijven die wel inspelen op de veranderingen en huidige tendensen. Het constant in vraag stellen van het eigen businessmodel is noodzakelijk.

Eigen business model aanvallen: stil staan is achteruit gaan

Doen alsof de wereld niet aan het veranderen is omvat dus enigszins bepaalde risico’s. Het grootste risico is dat een ander bedrijf wel de richting vindt naar een vernieuwend businessmodel en ze jou daardoor een stap(je) voor zijn. Jouw eigen business model ‘aanvallen’ en ter discussie stellen maakt de kans kleiner dat iemand jou voor is. Innovatief optreden is de opdracht en gaat hand in hand met het herpositioneren van de oude kern en bouwen aan een nieuwe toekomst.

Wanneer moet je als bedrijf de versnelling hoger schakelen? Comma, merkenmarketeers denkt graag mee met bedrijven die hun koers willen herdenken en hun producten of diensten willen heruitvinden.

Hoe kunnen we u helpen?

–      Workshop “Think outside the box” waar je samen met een team en creatieve denkers de mogelijkheden ontdekt van jouw product en markt. Contact wouter@merkenmarketeers.be

–      Workshop Product/ Markt matrix waar we samen nadenken over het productgamma aan de hand van verschillende interactieve oefeningen. Contact greetje@merkenmarketeers.be