In 5 stappen naar de juiste merknaam

Een merknaam kies je niet zomaar. Het is de ziel van je bedrijf waarmee je altijd zal geassocieerd worden. Daarom moet de naam makkelijk, herkenbaar maar toch catchy uit de hoek komen. We geven je graag enkele tips bij het kiezen van een nieuwe naam.

1.    Val op

Het is de bedoeling dat jouw merknaam in het oog springt. De naam is anders dan de rest. Kijk hiervoor gerust naar je concurrenten. Zo weet je welke naam origineel is binnen jouw sector. Een opvallende naam blijft dan ook langer hangen.

2.    Makkelijk uitspreekbaar

Een naam moet vlot in de mond liggen. Want als mensen niet uit hun woorden geraken, dan vermijden ze liever om je merknaam uit te spreken. Dat is nefast voor je bedrijf. Maak het je doelgroep makkelijk. Je zal zien dat het een positief effect heeft!

3.    Begrijpbaar voor jouw markt

Ga je voor een Nederlandse naam of wil je eerder internationaal doorbreken? Deze beslissing is belangrijk om te nemen. Jouw naam moet uit te spreken zijn in het buitenland maar er mogen ook geen verkeerde associaties mee gemaakt worden. Hou dus je doelgroep met hun taal en cultuur goed in het achterhoofd.

4.    Een tijdloze naam

Jouw naam moet zowel nu als later nog goed in de markt liggen. Als de houdbaarheid van je merk van korte duur is, dan kom je in de problemen. Zorg voor een trendy naam, maar zorg er dus voor dat de trend niet snel gedateerd is. Want een naam verander je niet zomaar.

5.    Beschikbaarheid van je merk

Check steeds of jouw nieuwe naam nog beschikbaar is in het merkenregister. Als die nog vrij is dan bekijk je websites als www.dns.be voor België of www.eurodns.com voor alle mogelijke extensies.

Hoe de juiste naam kiezen?

Volg de workshop: a brand-new company or product name!

Kies je voor een letterlijke & basic naam? Of ga je eerder voor een symbolische & creatieve naam? Aan de hand van enkele oefeningen onderzoeken we in onze workshop welke soort naam jou het meest ligt. Met de positionering in het achterhoofd, gaan we brainstormen, luidop denken en visual notes maken. Dit creatieve en strategische proces brengt je ongetwijfeld tot de juiste merknaam.

Weet dat een merknaam deel uitmaakt van enkele essentiële stappen om een merk te gaan opbouwen. Je bent goed op weg als de naam, logo, baseline en storytelling op elkaar inspelen.

A new brand identity starts with a brand name that sticks

Benieuwd naar jouw nieuwe naam? Contacteer onze brand name specialist Wouter.

Portfolio van verzamelde merken

Door de jaren heen heeft comma, brand strategists heel wat nieuwe merknamen bedacht. Hieronder vind je ons portfolio.