How to: probeerde jij het social selling dashboard van LinkedIn al?

Hoe effectief is jouw social brand? Hoe goed ben je in het vinden van de juiste connecties, het delen van kennis en het opbouwen van relaties? Benieuwd? Het social selling dashboard van LinkedIn maakt het mogelijk om al deze dingen te weten te komen. Een tijdje geleden schreven wij trouwens al een blogpost over social selling, die kan misschien even je geheugen opfrissen.

Wie goed scoort op het social dashboard boekt ook betere resultaten. Jammer genoeg is de tool betalend, maar je kan het wel één keer gratis testen. Het proberen waard, denken wij. Maar hoe werkt het nu precies?  Dankzij het social selling dashboard kan je zien hoe jij presteert op LinkedIn in verhouding tot andere gebruikers. Hiervoor worden 4 onderdelen gemeten op een schaal van 0 tot 100:

1.     Vestig jouw ‘personal brand’

Maak je profiel zo compleet mogelijk. Zorg voor een goede profielfoto, een duidelijke headline, een samenvatting, ervaring, skills… Wanneer je dat doet houd je de hele tijd de consument, met zijn wensen en behoeften, in je achterhoofd. LinkedIn maakt het ook mogelijk media toe te voegen aan je profiel. Zo kan je bijvoorbeeld een soort portfolio opbouwen waardoor volgers jouw werk kunnen bekijken. Naast een compleet profiel is het ook zeer belangrijk om relevante en kwalitatieve content te delen en in interactie te gaan met je volgers.

2.     Find the right people

De juiste mensen vinden is natuurlijk belangrijk in een commerciële context. LinkedIn stelt enkele tools beschikbaar om je hierbij te helpen. Door lid te worden van groepen kan je ook prospecten ontmoeten, wat uiteindelijk kan leiden tot een relatie. Daarnaast toont LinkedIn jou wie jouw profiel bekeek. Door dat af en toe te monitoren kan je contacten leggen met relevante bezoekers.

3.     Engage with insights

In een commerciële context is het begrijpen van customer insights belangrijk. Klanten voelen zich graag begrepen en bedrijven die hierop inspelen boeken betere resultaten. Zorg ervoor dat je een vertrouwelijke en betrouwbare bron van informatie wordt door het posten van relevante content. Zorg dat je op de hoogte bent van sectornieuws zodat jouw LinkedIn profiel up-to-date blijft. Daarnaast is het ook belangrijk dat je zelf reageert op content die jouw volgers delen. Ten laatste biedt LinkedIn heel wat relevante informatie over jouw volgers en bezoekers. Maak ook gebruik van die informatie wanneer je in contact treedt met die personen.

4.     Build relationships

Het opbouwen van relaties en een sterk netwerk kan in jouw voordeel spelen in een commerciële context. Een groot netwerk biedt extra veel kansen om prospecten te ontmoeten. Connecteer met dat netwerk én met die prospecten. Daarnaast zijn relaties met ‘decision makers’ zeer belangrijk, omdat zij veel invloed hebben. Ga daarom relaties aan met meerdere decision makers. En last but not least, focus je niet alleen op de buitenwereld, hecht ook belang aan de mensen binnen je bedrijf zelf. Connecteer ook met hen, want zij zijn voor jou een link naar de buitenwereld. Bij dat alles blijft het natuurlijk niet bij één keer connecteren, het opbouwen van waardevolle relaties vergt wel wat meer moeite. Zorg dat volgers jouw bedrijf regelmatig te zien krijgen met relevante content zodat jij top of mind blijft.

Ziezo, deze vier elementen vormen de basis van social selling. Elk van deze onderdelen wordt gescoord op 25 punten. Zo krijg je een gemiddelde score te zien, hoe jij het doet in vergelijking met de bedrijfstak waartoe je behoort. Maar ook een persoonlijke score, ten opzichte van je eigen netwerk. Door aandacht te besteden aan elk van deze 4 aspecten kan je je score verbeteren. Benieuwd naar hoe zo’n social selling dashboard eruit ziet? Klik hier.

Let’s give it a try!