Hoe zet jij Instagram het best in voor jouw merk?

Instagram is een visueel medium dat je de kans geeft om verhalen te vertellen, zowel over jezelf als over je merk. Instagram is hot en dat is ook bedrijven niet ontgaan. Maar hoe kan jij als bedrijf dat kanaal nu op de best mogelijke manier inzetten? Wat werkt op Instagram en wat niet? Wij lijsten kort enkele bruikbare tips voor jullie op!

#1 Influencers

Influencers hebben een volledige fan base tot hun/jouw beschikking. Een influencer inzetten die jouw verhaal kan vertellen is dus zeker geen slecht idee. Dat kan heel wat voordelen met zich meebrengen zoals:

·      Brand awareness creëren

·      Volgers opbouwen

·      Positieve word of mouth creëren

·      Traffic genereren naar je website

Daarbij is het belangrijk dat je iemand kiest die past bij de persoonlijkheid en de waarden van je merk. Andere aspecten om op te letten zijn de authenticiteit van de influencer en de loyaliteit van zijn/haar fan base.

#2 Hashtags

Iedereen kent ze wel, de bekende hashtags. Ze zijn de perfecte manier om je content te organiseren en om je brand exposure te vergroten. Daarnaast helpen ze je publiek te betrekken bij je merk. Zorg ervoor dat je relevante hashtags gebruikt die passen bij je merk. Weet welke hashtags populair zijn bij je doelgroep en creëer een eigen hashtag, specifiek voor jouw merk. Dat noemen we de branded hashtag, je kent zelf vast wel enkele voorbeelden van zo’n hashtags zoals:

#LikeAGirl van Always

#ALSIceBucketChallenge van ALS Association

#ShareACoke van Coca-cola

Let erop dat je niet overdrijft met het gebruik van hashtags, want dat zal een negatief effect hebben op de community die je hebt opgebouwd. Het is ook niet de bedoeling dat je van alles een hashtag maakt, zorg dat het relevant blijft.

#3 Video’s

Instagram kiest de meest aantrekkelijkste posts uit om aan zijn gebruikers te tonen. Deze posts worden uitgekozen op basis van ingewikkelde algoritmen en blijkbaar worden bewegende beelden gewaardeerd. Af en toe een video posten kan jou dus een hogere ranking opleveren. Ook Boomerang kan een mooi alternatief zijn om af en toe eens een bewegend beeld te posten. Naast een positieve ranking trekt het ook nog eens extra aandacht in de Instagram feed van je doelgroep. Let’s give it a try!

#4 Wedstrijden

Iedereen houdt ervan om dingen te winnen. Iets gratis weggeven is misschien niet altijd leuk, het organiseren van een wedstrijd kan wel heel wat marketinginspanningen vervangen. Een wedstrijd op Instagram is een goede manier om nieuwe volgers aan te trekken, maar ook om je bestaande volgers te belonen.

Hier heb je heel wat opties: je kan mensen laten reageren, liken of een vriend(in) taggen. Daarnaast kan je er ook een bepaalde hashtag aan koppelen, waardoor je een community opbouwt.

#5 Interactie

Een simpele, maar belangrijke tip: zorg voor interactie. Het liken van een foto neemt nog geen seconde van je tijd in beslag, maar voor je merk kan het zeer waardevol zijn. Het brengt namelijk jouw merk in de gedachten van die gebruiker. Als je zelf actief blijft binnen het interessegebied van jouw merk, zal dat ervoor zorgen dat jouw foto’s ook op de verkenningspagina van andere gebruikers verschijnen. Het liken van foto’s van anderen is dus een mooie manier om jouw community te doen groeien.

Je kan ook verder gaan en ervoor zorgen dat gebruikers echt engagen met jouw content. Dat kan door vragen te stellen aan je publiek. Door de juiste vragen te stellen kan jouw account een community worden voor gesprekken rond jouw sector. Dat brengt uiteindelijk ook weer meer volgers met zich mee, waardoor jouw community blijft groeien.