Hoe de OOH-studie van CIM onbetaalbare resultaten levert voor adverteerders

Belgen maken elke week miljoenen verplaatsingen. Daarbij is er telkens de kans dat al die mensen in contact komen met advertentiepanelen. Maar hoeveel personen zien die panelen nu echt? De nieuwe OOH (out of home) studie van CIM bracht de wekelijkse verplaatsingen van alle Belgen van 12 jaar en ouder in kaart. Op die manier slaagt CIM erin belangrijke inzichten te leveren, waardevol voor elke adverteerder. Lees hier hoe!

CIM combineerde drie bestaande onderzoeken over de verplaatsingsgewoonten van Belgen. Deze onderzoeken werden gecombineerd tot 45.000 dagboeken die enorm veel informatie leveren. Wie doet een uitstap? Wanneer doen ze dat? Waarom? Hoe? Welke routes worden gevolgd?

Dat alles werd gecombineerd met data van verkeerstellingen, openbaar vervoer en GPS toestellen.  Aan de hand van al het bekomen cijfermateriaal maakte CIM een model van het gemiddeld aantal verplaatsingen per week van elke Belg ouder dan 12 jaar. Verplaatsingen naar school, naar het werk, naar recreatieve gelegenheden, sociale verplaatsingen, winkelen… worden in dat model in kaart gebracht.

Aan de hand van een digitale kaart werd bepaald van op welke plaats elk advertentiepaneel zichtbaar is. Dat in combinatie met de eerder verzamelde database vertelt ons hoeveel mensen de mogelijkheid hebben om de advertentie te zien. Dat noemen we de realistic opportunity to see.

Daarbij moet natuurlijk rekening gehouden worden met het feit dat niet elke voorbijganger de advertentie ook effectief ziet. Daarom werd eye tracking onderzoek ingezet om te meten wat de impact is van verschillende parameters op de visibiliteit van de advertenties. Zo wordt rekening gehouden met het type paneel, de positie van het paneel, eventuele obstakels, de grootte van het paneel, de verlichting ervan en zelfs de snelheid van de voorbijgangers.

Dankzij deze gegevens is het mogelijk om de echte oogcontacten te berekenen. Dat noemen we de visibility adjusted contacts (VAC). Aan de hand van al die data kan CIM in de nieuwe OOH-cijfers heel precieze gegevens leveren met betrekking tot contacten en bereik.  Deze data bevat onbetaalbare informatie voor elke out of home adverteerder.