Hoe maakt u een sterk LinkedInprofiel?

Wat is LinkedIn?

Een LinkedIn profiel is uw online cv, een persoonlijk visitekaartje. Het is zeer belangrijk om alles up-to-date te houden en juist in te stellen. Via LinkedIn toont u aan uw connecties, uzelf, uw kennis, kunde & ervaring. Naar aanleiding van de LinkedInopleiding die we volgden bij Wietske van Ierssel, zullen we in een driedelige blog tips en & tricks delen. Als u weet dat Nederland 10 jaar voor is op België dan kan dit wel tellen!

Deel 1: uw aanwezigheid op LinkedIn vergroten en leads voor uw bedrijf binnenhalen.

Update regelmatig uw profielfoto en header

Uw profielfoto is de eerste indruk van u wanneer iemand uw profiel bezoekt. We kennen allemaal het belang van de eerste indruk. Zorg dus dat het een kwaliteitsvolle foto is die de juiste boodschap overbrengt. Zorg er ook voor dat uw foto een representatie is van hoe u er nu uit ziet, geen foto van 5 jaar geleden dus.

Ook de header is een manier om uw profiel te personaliseren en de aandacht te trekken. Het is interessant om in uw header te verwijzen naar uw professioneel leven of het bedrijf waarin u werkt. Op die manier zegt u ook meteen iets over uzelf. Ook dit kan maandelijks wisselen, waarin u bijvoorbeeld de aandacht wil leggen op een specifieke opleiding binnen uw bedrijf of een nieuw product.

Kies voor een uitnodigende kopregel

Uw kopregel is zeer belangrijk en is zowat de eerste indruk die u profielbezoekers krijgen. Vertel in uw kopregel iets meer over uw huidige functie en het bedrijf waarin u werkt of verschillende bedrijven. Daarnaast kunt u dit nog aanvullen met uw levensmotto of de slogan van het bedrijf waarbij u werkt. Het oogt mooi om dit telkens te onderscheiden met dit teken |.

Uw samenvatting: een salespitch

In de samenvatting is het belangrijk om vooral over uzelf te praten en niet alleen het bedrijf waarbij u werkt voor te stellen. Om een goede salespitch te schrijven kunt u gebruik maken van de volgende stappen:

  • Begin met het aanspreken van uw doelgroep of het beschrijven van een bepaalde uitdaging
  • Leg uit hoe u kunt helpen met het oplossen van een probleem of uitdaging van uw doelgroep
  • Sluit af met een duidelijke call to action

We hebben een handige checklist om de perfecte salespitch op te stellen. Vraag ze gerust aan.

Personaliseer uw URL

Wanneer u een LinkedIn profiel aanmaakt krijgt u, net als iedereen, een standaard URL. Maak uw URL persoonlijk en uniek en vergroot zo uw bereik.

https://www.linkedin.com/in/greetjedemuelenaere/

Voeg websites toe

Het is belangrijk om uw profiel zo volledig mogelijk op te stellen. Plaats de website van uw bedrijf bij de url’s. Heeft meerdere bedrijven? Dan kan dit ook. U heeft de mogelijkheid om 3 websites toe te voegen per profiel. Doet u nog vrijwilligerswerk in een organisatie dan kan deze gerust ook toegevoegd worden.

Vul de rubriek ervaring volledig in

De meeste mensen kennen het principe van de rubriek ‘ervaring’ op LinkedIn. U zegt welke functie u hebt en binnen welk bedrijf u werkt. Daarnaast vult u nog de startdatum (en de einddatum) in. Veel mensen vergeten echter hun functies te omschrijven. Dit maakt het net interessant. Wat hield uw job in? Beschrijf dit kort in puntjes of in een tekst. Doe waar u zich goed bij voelt.

Verzamel & schrijf aanbevelingen

De invloed van anderen is groot, ook op LinkedIn. Aanbevelingen van anderen kunnen een groot effect hebben. LinkedIn maakt dat dan ook makkelijk, zonder officieel papierwerk, maar minstens even krachtig. Het geeft een boost aan uw geloofwaardigheid en het toont aan dat anderen tevreden zijn van uw werk en vertrouwen hebben in u. Via LinkedIn kunt u ook zelf zo’n aanbeveling vragen aan collega’s, partners, klanten en andere professionele contacten. Daarnaast is het ook belangrijk om zelf aanbevelingen te geven aan anderen, ook dit wordt getoond op uw profiel. Het is belangrijk dat hier een goed evenwicht in bestaat in het schrijven en verzamelen van aanbevelingen.

LinkedIn inzetten voor sterke bedrijfsprofilering?

U kunt zelf beginnen met uw LinkedIn onder handen te nemen, maar uit ervaring merken we dat een opleiding hierrond essentieel is om snel meetbaar resultaat te hebben. Deel ons uw plan en we werken samen iets uit op uw maat.

Neem contact op met onze specialist.

Ontdek onze 10 LinkedIn profiel tips!