Hoe maak je een sterk LinkedInprofiel?

Wat is LinkedIn?

Een LinkedIn profiel is jouw online cv, een persoonlijk visitekaartje. Het is zeer belangrijk om alles up-to-date te houden en juist in te stellen. Via LinkedIn toon je aan je connecties, jezelf, jouw kennis, kunde & ervaring. Naar aanleiding van de LinkedInopleiding die we volgden bij Wietske van Ierssel, zullen we in een driedelige blog tips en & tricks delen. Als je weet dat Nederland 10 jaar voor is op België dan kan dit wel tellen!

Deel 1: je aanwezigheid op LinkedIn vergroten en leads voor je bedrijf binnenhalen.

Update regelmatig je profielfoto en header

Je profielfoto is de eerste indruk van jou wanneer iemand jouw profiel bezoekt. We kennen allemaal het belang van de eerste indruk. Zorg dus dat het een kwaliteitsvolle foto is die de juiste boodschap overbrengt. Zorg er ook voor dat je foto een representatie is van hoe je er nu uit ziet, geen foto van 5 jaar geleden dus.

Ook de header is een manier om je profiel te personaliseren en de aandacht te trekken. Het is interessant om in je header te verwijzen naar je professioneel leven of het bedrijf waarin je werkt. Op die manier zeg je ook meteen iets over jezelf. Ook dit kan maandelijks wisselen, waarin je bijvoorbeeld de aandacht wil leggen op een specifieke opleiding binnen je bedrijf of een nieuw product.

Kies voor een uitnodigende kopregel

Je kopregel is zeer belangrijk en is zowat de eerste indruk die je profielbezoekers krijgen. Vertel in je kopregel iets meer over je huidige functie en het bedrijf waarin je werkt of verschillende bedrijven. Daarnaast kan je dit nog aanvullen met je levensmotto of de slogan van het bedrijf waarin je werkt. Het oogt mooi om dit telkens te onderscheiden met dit teken |.

Je samenvatting: een salespitch

In de samenvatting is het belangrijk om vooral over jezelf te praten en niet alleen het bedrijf waarin je werkt voor te stellen. Om een goede salespitch te schrijven kan je gebruik maken van de volgende stappen:

  • Begin met het aanspreken van je doelgroep of het beschrijven van een bepaalde uitdaging
  • Leg uit hoe jij kunt helpen met het oplossen van een probleem of uitdaging van jouw doelgroep
  • Sluit af met een duidelijke call to action

We hebben een handige checklist om de perfecte salespitch op te stellen. Vraag ze gerust aan.

Personaliseer je URL

Wanneer je een LinkedIn profiel aanmaakt krijg je, net als iedereen, een standaard URL. Maak je URL persoonlijk en uniek en vergroot zo je bereik.

https://www.linkedin.com/in/greetjedemuelenaere/

Voeg websites toe

Het is belangrijk om je profiel zo volledig mogelijk op te stellen. Plaats de website van je bedrijf bij de url’s. Heb je meerdere bedrijven? Dan kan dit ook. Je hebt de mogelijkheid om 3 websites toe te voegen per profiel. Doe je nog vrijwilligerswerk in een organisatie dan kan deze gerust ook toegevoegd worden.

Vul de rubriek ervaring volledig in

De meeste mensen kennen het principe van de rubriek ‘ervaring’ op LinkedIn. Je zegt welke functie je hebt en binnen welk bedrijf je werkt. Daarnaast vul je nog de startdatum (en de einddatum) in. Veel mensen vergeten echter hun functies te omschrijven. Dit maakt het net interessant. Wat hield jouw job in? Beschrijf dit kort in puntjes of in een tekst. Doe waar jij je goed bij voelt.

Verzamel & schrijf aanbevelingen

De invloed van anderen is groot, ook op LinkedIn. Aanbevelingen van anderen kunnen een groot effect hebben. LinkedIn maakt dat dan ook makkelijk, zonder officieel papierwerk, maar minstens even krachtig. Het geeft een boost aan je geloofwaardigheid en het toont aan dat anderen tevreden zijn van jouw werk en vertrouwen hebben in jou. Via LinkedIn kan je ook zelf zo’n aanbeveling vragen aan collega’s, partners, klanten en andere professionele contacten. Daarnaast is het ook belangrijk om zelf aanbevelingen te geven aan anderen, ook dit wordt getoond op jouw profiel. Het is belangrijk dat hier een goed evenwicht in bestaat in het schrijven en verzamelen van aanbevelingen.

LinkedIn inzetten voor sterke bedrijfsprofilering?

Je kan zelf beginnen met jouw LinkedIn onder handen te nemen, maar uit ervaring merken we dat een opleiding hierrond essentieel is om snel meetbaar resultaat te hebben. Deel ons jouw plan en we werken samen iets uit op jouw maat.

Neem contact op met onze specialist.