Het belang van UTM-tags of Urchin Tracking Module

Wat zijn UTM-tags?

UTM-tags zijn korte stukjes tekst die je kunt toevoegen aan een URL. Het stelt je in staat om resultaten van social media en e-mailcampagnes te meten. Je kan op die manier het klikgedrag op de voet volgen via Google Analytics. Op welke link of knop heeft de websitebezoeker geklikt? Er zijn geen geheimen meer voor jou!

Een UTM-tag maken in 3 stappen

Stap 1

Surf naar https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/. Dit is een tool die UTM-tags voor jou genereert.

Stap 2

Vul alle velden in zoals hieronder. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk velden in te vullen.

  • Website URL: hier typ je de URL van je website of webpagina waar de bezoeker naartoe getrokken wordt.
  • Campaign source: via welke bron komt de bezoeker op je website terecht?
  • Campaign medium: via welk soort medium belandt de bezoeker op je website?
  • Campaign naam: geef jouw campagne een naam. Een datum erbij zetten wordt sterk aanbevolen als je meerdere keren dezelfde soort campagne opstelt.
  • Campaign term: dit geeft wat meer info over de campagne, denk aan korting of bestaande klanten.
  • Campaign content: dit is ideaal voor A/B testing. Je hebt bijvoorbeeld 2 campagnes lopen waar eentje een groene afbeelding heeft en de andere een gele. Dan kan je hier checken welke afbeelding het beste scoort.

Stap 3

De URL wordt gegenereerd op basis van de ingevulde velden. De URL bestaat nu uit je oorspronkelijke URL en een extra stukje tekst. Deze link moet je gebruiken in al jouw campagnes. Hieronder vind je een voorbeeld van een mailing.

Waarom is UTM zo belangrijk om te gebruiken?

Op social media kan je uiteraard ook zien hoe vaak er op een actie geklikt wordt. Maar het aantal clicks toont niet alles. In Google Analytics vind je meer informatie zoals gemiddelde sessieduur, gemiddeld aantal bezochte pagina’s per sessies en hoe vaak mensen gemiddeld overgaan tot aankoop of inschrijving. Zo kan je dieper het surfgedrag van je bezoekers analyseren. Het voorbeeld hieronder toont de cijfers van een email. Zonder UTM-tag is dit veld leeg.

Communicatiestrategie

Heb je moeite om een UTM-tag op te stellen of heb je vragen over het meten hiervan? Of wil je bouwen aan een meetbaar plan?

Raadpleeg dan onze specialisten.