Het belang van een social media-tool

Dat het aantal internetgebruikers jaarlijks groeit is allerminst verrassend te noemen. Vandaag zijn er wereldwijd maar liefst meer dan 4 miljard gebruikers op het net, waaronder ook iets meer dan 10 miljoen Belgen die steeds vaker via mobiel online gaan en op sociale media steeds actiever worden. Social media is dan ook meer dan ooit uitgegroeid tot een van de belangrijkste communicatiekanalen in het bedrijfsleven. Het is niet meer dan logisch dat bedrijven dit krachtig medium willen gebruiken om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken.

Social media is een eenvoudige manier om je klanten op de hoogte te houden van je activiteiten en ze mee te nemen in een verhaal. Je kan ze laten zien waar je mee bezig bent, welke acties je onderneemt, informeert hun over eventuele wedstrijden die je organiseert,… Op die manier creëer je een band met de klant. Deze band heeft een belangrijke rol binnen de Customer Journey om tot een aankoop over te gaan.

Om eerdergenoemde band te versterken, is het noodzakelijk veel te posten op verschillende media. Dit klinkt eenvoudig, maar dat is het allesbehalve als je dagelijks nieuwe berichten moet bedenken voor op je Facebook-, LinkedIn- of Instagram-pagina, moet reageren op reacties die je klanten geven en hier nog eens moet onderzoeken of je posts wel nut hebben.

Hieronder vind je een overzicht van de verschillende sociale media waar de Belgen op actief zijn.

Zoals je hierboven kan zien, zijn er behoorlijk wat platformen waarop mensen actief zijn waardoor het niet evident wordt om je berichten op een overzichtelijke manier te blijven beheren. Om je sociale media-campagne in goeie banen te leiden, bestaan er vandaag de dag verschillende tools die het de marketeer stukken gemakkelijker maakt. Het urenlang cijfers kopiëren en plakken in een excel-bestand is verleden tijd.

Waarom kiezen voor een Social Media-tool?

Een social media-tool brengt verschillende voordelen met zich mee:

  • Het bespaart tijd
    • Het is mogelijk om je vooraf opgemaakte posts in te plannen zodat je berichten automatisch op een later tijdstip online worden geplaatst. En dit voor al je verschillende kanalen.
  • Je krijgt inzicht in het succes van je content
    • Het is erg eenvoudig te zien welke berichten het populairst zijn bij je doelgroep. Je komt te weten welke posts het meest gedeeld worden, hoeveel mensen je bereikt, op welke onderwerpen het meest wordt gereageerd,… Kortom met een klik kom je meteen alles te weten over de resultaten van je social-media berichten
  • Statistieken zijn overzichtelijk
    • Het is erg eenvoudig om rapporten te trekken van je social-media posts. Deze statistieken zijn bovendien meteen overzichtelijk opgemaakt in een mooie lay-out.
  • Content kan door het volledige team gewijzigd en gecontroleerd worden
    • De posts die je hebt ingepland kan door je volledig team gecontroleerd en gewijzigd worden. Op die manier kunnen last-minute aanpassingen of wijzigingen door iedereen gedaan worden.
  • Mogelijkheid om meerdere social media-accounts vanuit één plaats te beheren
    • Je hoeft niet meer afzonderlijk in te loggen op je verschillende accounts om je bericht online te plaatsen. Alles kan verstuurd worden vanuit de tool die je gebruikt.

Er bestaan verschillende tools om je social media mee te beheren, maar de juiste keuze voor jouw bedrijf hangt af van de doelstelling die je voor ogen hebt. Zo heb je tools die meer geschikt zijn voor het over-all inplannen van social media en het bekijken van analyses, anderen zijn dan weer handiger om de betrokkenheid van je doelgroep te checken of past een tool voor het analyseren van de content en het onderzoeken van het verkeer naar je website en online kanalen beter bij je onderneming?

Ook bij comma,merkenmarketeers maken we gebruik van een social media-tool. Met het platform ‘Obi4Wan’ beheren we naast onze eigen kanalen ook de social media van verschillende klanten. Dit helpt ons om overzichtelijk en gestructureerd te werk te gaan. Daarnaast geeft het ons de mogelijkheid om op een eenvoudige manier rapporten te trekken en de klanten te adviseren en bij te staan bij hun social media-campagne.

Obi4Wan

Zoals eerder vermeld gebruiken we bij comma,merkenmarketeers de tool Obi4Wan. Zoals je hieronder kan zien hebben we de keuze laten afhangen van verschillende factoren. Het feit dat Obi4Wan aan al onze vereisten voldoet, maakte de keuze voor ons des te eenvoudiger.

De eerste voorwaarde was dat we onze posts kunnen inplannen. Het geeft je een overzichtelijke kalender met welke post op welke dag en tijdstip staan ingepland.

Een tweede pluspunt is dat het een overzicht geeft van alle inkomende berichten van alle sociale media platformen. Het geeft je de mogelijkheid om meteen je berichten op te volgen, te bewaren, te reageren, te liken,… Op die manier kan je op je verschillende kanalen je klanten snel te woord staan.

Omdat we continu bezig zijn met het analyseren van de campagnes van onze klanten, was het opmaken van rapporten misschien wel een van de belangrijkste vereisten in onze beslissing voor de tool. Omdat je onmiddellijk een overzichtelijk rapport krijgt van al je social media platformen, kunnen we de klanten op een professionele manier begeleiden en adviseren om het maximale uit hun campagne te halen.

Heb je nog vragen over social media-tools of wil je je social media-campagne door ons laten verzorgen? Neem dan zeker contact op met Greetje, dan helpen we je graag!