Here comes the magic: Google Tag Manager

Google Tag Manager als hulpmiddel om acties op je website op te volgen in Google Analytics? Het stelt je in staat om te toveren. Want voortaan kan je een massa aan informatie verzamelen zoals jij dat wil. Let op: het gebruik hiervan is vooral weggelegd voor gevorderden.

Communicatiestrategie in klare taal

Wat is Google Tag Manager? Letterlijk zijn naam. Het verzamelt tags voor op je website. Aangezien alles op één plaats verzameld wordt, is het makkelijk te managen. De code van de website wordt niet ‘vervuild’ met verschillende tags.

Hoe doe je dit? De Tag Manager, de communicatie tussen je website (of app) en Google Analytics, hangt tags aan knoppen, links, video’s, formulieren, etc. Deze tags herkent Analytics dan en zo kan alles in detail opgevolgd worden.

Je kan hier niets van gegevens of resultaten bekijken aangezien dit enkel een manier is om gegevens door te geven aan de site of Analytics. Maar het is wel noodzakelijk om het proces te vergemakkelijken en zo jouw communicatiestrategie in klare taal te kunnen gieten.

De voordelen van dashboarding

Waarom Google Tag manager gebruiken? Google Analytics schiet helaas tekort op vlak van conversies opvolgen. Daarbovenop kan je veel nauwgezetter de interactie van gebruikers op je website opvolgen. Alleen maar voordelen dus!

Aan de slag om jouw conversies beter op te volgen

Hoe dit nu precies werkt, leggen we uit aan de hand van een voorbeeld.

Bijvoorbeeld: Ik wil een klik op een contactbutton opvolgen.

Stap 1: In Google Tag Manager maak je een gebeurtenis aan om door te geven aan Analytics. Dit bestaat uit:

  • Variabele: welke actie onderneem ik? (voorbeeld: klikken)
  • Trigger: waaraan herken ik mijn knop? (voorbeeld: tekst op de knop is ‘Contacteer ons’)
  • Tag: hier bepaal je welke informatie je wil doorgeven aan Analytics (voorbeeld: deze knop noem ik ‘contactbutton-home’)

Stap 2: In Analytics vind je dan onder gebeurtenissen ‘contactbutton home’, als erop geklikt wordt. Die gebeurtenissen kan je dan ook instellen als doel in Analytics als je dat wil.

Marketing strategy

Wil je graag zelf de voordelen van Google Tag Manager ondervinden? Contacteer dan onze expert.