Google: organische sitelinks

Wanneer je bepaalde pagina’s opzoekt op Google zal je merken dat er kleine vermeldingen verschijnen onder enkele resultaten. Deze sub vermeldingen zijn Google ‘s organische sitelinks. Ze bieden de gebruikers aanvullende informatie en laten mensen meteen actie ondernemen vanuit de zoekresultaten.

In de meeste gevallen kan je 4 tot 6 sitelinks invoegen. Wat je hier invoegt kan je zelf bepalen, zolang het maar linkt naar een pagina van je website.

Wanneer je bijvoorbeeld kleren verkoopt, kan je in je sitelinks plaatsen: ‘Heren, Dames, kinderen…’ om zo vlugger de klant te laten navigeren op jouw website.

Of je voorziet financiële consulting? Dan kan je de verschillende soorten consulting in je sitelink plaatsen (Tax, audit, accountancy…). Zo weet de gebruiker direct waarvoor jou organisatie staat.

Het belang van organische sitelinks

In tegenstelling tot Search Engine Advertising (SEA) is deze functie volledig gratis. Het zorgt er niet alleen voor dat de gebruiker makkelijker zal navigeren in de zoekresultaten, maar het biedt ook vele voordelen voor jouw bedrijf.

1.   Hogere positie in de zoekresultaten

Google heeft een algoritme dat jouw bedrijf een bepaalde positie binnen de zoekresultaten toekent. Deze positie wordt bepaald naargelang de relevantie van de verschillende resultaten. Hoe relevanter de resultaten voor de gebruiker, hoe hoger je positie, wat vervolgens leidt naar meer traffic naar je website. Wanneer je extra extensies zoals deze sitelinks hieraan toevoegt, verkrijg je dan ook een hogere positie.

2.   Sitelinks geven een betere CTR (click-through-rate)

Daarnaast gaan deze sitelinks ook aanzienlijk jouw click-through-rate verbeteren. Aangezien de meest populaire pagina’s erbij vermeld staan, is de kans dan ook groter dat de gebruikers er meteen op klikken.

3.   Grotere zichtbaarheid

In vergelijking met de traditionele zoekresultaten nemen Google sitelinks bovendien ook meer plaats in. Resultaten met sitelinks vallen op. Ze springen in het oog en hebben daarom ook meer kans om clicks te genereren. Daarnaast geven deze sitelinks je ook een geloofwaardiger beeld, wat jouw website betrouwbaarder maakt.

4.   Praktischere navigatie

Een gebruiker wil niet altijd per se de homepagina zien van de website. In plaats willen ze misschien eerder overgaan naar een bepaalde productpagina. Deze sitelinks zijn als het ware ‘shortcuts’. Ze zijn ontworpen om gebruikers zo snel mogelijk naar hun gewenste pagina te laten navigeren, zodat ze niet telkens langs de homepagina moeten doorverwezen worden.

Hoe werken ze?

Het maken van organische sitelinks gebeurt volledig manueel. Dit proces gebeurt aan de hand van verschillende tools.  Wil jij ook organische extensies op jouw website? Neem dan zeker contact op met Greetje, dan helpen we je graag verder!