Google Analytics voor marketeers: enkele basistips

Balpen laptop

Google Analytics is een belangrijk instrument om een beeld te krijgen van de prestaties van jouw website. In de praktijk is het niet altijd simpel voor marketeers om concrete, relevante informatie uit Google Analytics te halen. Welke informatie relevant is en welke niet is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. Waarop wil je focussen? Met welk soort website hebben we te maken? Om jullie op weg te helpen, lijsten we enkele basistips op!

#1 Stel doelen in

Als je actiegerichte informatie uit Google Analytics wil halen moet je doelen instellen. Met een doel bedoelen we een activiteit die bezoekers voltooid hebben, een conversie dus. Het voltooien van deze doelen draagt bij aan het succes van je bedrijf. Wat wil je dat bezoekers doen? Voorbeelden van doelen kunnen zijn:

·      het downloaden van een brochure

·      het opvragen van een offerte

·      het invullen van een contactformulier

·      producten in het winkelmandje plaatsen

Door doelen in te stellen kan je snel en duidelijk zien of de belangrijkste functies van je website goed functioneren.

#2 Acquisitie

Het acquisitie overzicht in Google Analytics geeft je een duidelijk overzicht van waar je bezoekers vandaan komen. Een ander interessant inzicht dat dit overzicht kan bieden is dat het ook aantoont waar je bezoekers juist niet vandaan komen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je actief bent op Facebook, maar er zijn geen of weinig bezoekers die via social media op je website terechtkomen. Daaruit kan je afleiden dat je je aanwezigheid op Facebook misschien anders moet aanpakken.

#3 Meestbezochte pagina’s

Een andere functie die we bij comma, merkenmarketeers interessant vinden is het gedragsoverzicht. Daaruit kan je afleiden wat de meestbezochte pagina’s van je website zijn. Waarom is dat interessant? Pagina’s die populair zijn en veel bezoekers aantrekken zijn interessante pagina’s om jouw belangrijkste informatie op te vermelden. Daarnaast kan je op die pagina’s ook links leggen naar andere, minder populaire pagina’s. Op die manier kan je ook naar die pagina’s meer bezoekers trekken.

#4 Bounce rate

We spreken van een bounce als een bezoeker slechts 1 pagina op je website bekijkt en vervolgens meteen weer weggaat. Dat wordt vaak als een slechte zaak gezien, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Misschien was de informatie op die ene pagina voldoende voor die bezoeker. Misschien bracht hij/zij wel 10 minuten door op die ene pagina. Het probleem met bounces is dat je in Google Analytics niet zomaar kan meten hoeveel tijd de bezoeker doorbracht op je site.

Als het succes van je website afhangt van het aantal gebruikers die meer dan één pagina bekijken, is een hoog bouncepercentage wel negatief.  Wat je dan eerst kan doen is je bouncepercentage bekijken vanuit verschillende invalshoeken. Je kan starten met het bouncepercentage in je doelgroepoverzicht en van daaruit kan je dieper graven.

Zo moet je uiteindelijk te weten komen waar het precies misloopt, waarna je het probleem kan oplossen.

#5 Vergelijk

Een laatste tip die we willen meegeven is het vergelijken van je gegevens over een bepaalde periode. Op die manier krijg je een mooi overzicht van de evolutie die je maakt. Ook kan je dezelfde maanden vergelijken doorheen verschillende jaren om een zicht te krijgen op seizoensgebonden situaties.