Gebruik jij het HBDI persoonlijkheidsmodel?

Het HBDI model of het Herrmann Brain Dominance Instrument is een assesment gebaseerd op de Herrmann International Whole Brain Thinking aanpak. Het is ontwikkeld in de jaren 1970 door Ned Herrmann. Meer dan dertig jaren van onderzoek en innovatie zijn de basis van de betrouwbaarheid van het HBDI.

Het HBDI model toont de mate van voorkeur van hoe personen denken in elk van de vier hersenen kwadranten.

Door dit model toe te passen leer je hoe je moet communiceren met mensen die hetzelfde denken als jij, maar ook met mensen die een totaal andere denkvoorkeur hebben.

Eerst en vooral is het belangrijk om je eigen denkvoorkeur te begrijpen. Als je deze denkvoorkeur begrijpt, staat de deur open voor verbeterde teamwork, leiderschap, relaties met klanten, creativiteit, probleemoplossingen en andere aspecten van de persoonlijke ontwikkeling.

Het HBDI model bestaat uit 4 denkvoorkeuren: blauw, geel, groen en rood.

Blauw

Mensen met een blauwe denkvoorkeur denken heel rationaal. Ze zijn heel kritisch, realistisch en analytisch. Geld is voor hen zeer belangrijk en ze willen altijd weten hoe alles te werk gaat.

Geel

Mensen met een gele denkvoorkeur zijn zeer experimenteel. Ze houden van verassing en zien alles als een uitdaging. Voor hen is alles mogelijk.

Groen

Mensen met een groene denkvoorkeur hechten heel wat belang aan planning en structuur. Ze zijn zeer georganiseerd en betrouwbaar.

Rood

Mensen met een rode denkvoorkeur vinden vooral het emotionele aspect belangrijk. Ze zijn graag in het gezelschap van anderen, ze praten veel en zijn lichamelijk ingesteld.

Iedere persoon heeft onbewust een andere voorkeur van denken en beslissingen nemen. Uiteraard kan je niet elke persoon aan één kleur toewijzen. Vaak schommel je ergens tussen 2 of 3 kleuren. Maar onbewust zal je altijd één specifieke voorkeur hebben.

Het is heel interessant voor bedrijven om het HBDI model toe te passen op klanten. Als je weet welke klant welke denkvoorkeur heeft, kan je hierdoor je communicatie, overtuigingskracht en verkoopstrategie aanpassen.