Voortaan zal Facebook engagement bait afstraffen. Scrol maar eens door Facebook en u zult heel vaak dit soort content tegenkomen: ’tag jouw vriend die je zal trakteren’ ‘Aan welke vriend doet dit u denken?’

Het is de ideale manier om interactie te krijgen op uw content en hierdoor een groot bereik te creëren met als doel meer volgers op uw pagina te krijgen.

Facebook is er tegen. Wie nog gebruik zal maken van engagement bait zal bestraft worden met een verminderd bereik van uw content. Dit geldt zowel voor de content die als engagement bait wordt aangeduid maar ook voor andere content die u als organisatie verspreidt.

Wat is engagement bait?

Wat behoort nu precies onder engagement bait?

Wanneer er specifiek gevraagd wordt om te liken of te stemmen met een smiley dan spreken we over engagement bait. Ook de welbekende share-acties om iets te winnen vallen hieronder. Mensen taggen in bepaalde post, en reageren op posts behoort ook tot engagement bait.

Alles moet volgens Facebook spontaan gebeuren en niet met een duidelijke (verplichte) actie.

Een uitdaging voor copywriters

Deze verandering van Facebook zorgt voor een grote uitdaging voor alle copywriters. Probeer er uit te springen met uw content en zie het als een kans om meerwaarde te bieden aan uw volgers.

Hoe speelt u in op deze verandering?

Het doel van uw strategie moet zijn: het opbouwen van een relatie met uw doelgroep. Dit moet verder gaan dan alleen een like, click of share. Zorg voor betrokkenheid en interactie op zich. Plaats content vanuit de vragen en behoeften van uw doelgroep, zowel qua vorm en inhoud. Als u hierin slaagt, zal de betrokkenheid vanzelf komen. Dan hoeft u niet meer te smeken om een like, smiley, comment of share.