De nieuwe trend? Ongetwijfeld ‘cord-cutting’

Steeds meer Vlamingen kiezen niet meer voor een klassiek tv-abonnement. 15% van de 25-34 jarigen valt onder de categorie ‘cord-cutter’ en knipt de klassieke televisiekabel door. TV-ontspanningen worden meer en meer gehaald bij diverse streaming platformen zoals Netflix, Youtube, …

De digimeter

De jaarlijkse studie rond het mediagebruik van de Vlaming van onderzoeksinstituut Imec stelt duidelijk dat er geen twijfel bestaat over het feit dat ons mediagebruik drastisch aan het veranderen is: we kijken vaker uitgesteld en/ of op andere platformen. In 2017 was 3 procent van de Vlamingen een cord-cutter, in 2019 is dat al 6 procent. Dit zijn geen percentages meer die je als toeval moet beschouwen. “Dit stijgt, dit is een trend en dit zal blijven groeien.” stelt Lieven De Marez van de universiteit van Gent. 6 procent is toch weinig? Klopt, maar de cijfers binnen de doelgroep 25-34 jarigen zien er toch anders uit. 15 procent heeft enkel een streamingabonnement.

Lieven De Marez: “Dat zijn de jonge tweeverdieners, de generatie die opgegroeid is in mediarijke huishdoudens waar papa en mama de abonnementen betaalden. Mensen uit die groep moeten voor het eerst keuzes maken als ze in een eigen woonst belanden. Zij komen los van de klassieke tv en leggen hun prioriteiten elders: liever eerst een Netflix- en Spotify-abonnement.”

Deze verschuiving resulteert dan ook in initiatieven als een ‘Vlaamse Netflix’. Mediabedrijven ondervinden dat we almaar minder op een traditionele manier tv kijken en proberen hier op in te spelen. En niet enkel de mediabedrijven, maar ook de operatoren als Telenet en Proximus moeten zich voortdurend aanpassen. Amper 14 procent van de respondenten neemt bij hen een abonnement. Dat terwijl Netflix in de voorbije vijf jaar 40 procent van de respondenten over de streep heeft getrokken.

Vijf voor twaalf voor Vlaamse Netflix

Telenet kondigde vorig jaar, samen met DPG Media, een nieuwe streamingdienst aan waar ze hun eigen film- en serieaanbod (Play & Play More) in zullen onderbrengen. Voordien moest je nog een klassiek telenet kabelabonnement hebben om ook te kunnen genieten van Play & Play More. Door de verandering in het huidige medialandschap trekken ze dit nu los en hoef je geen telenet-klant meer te zijn om toegang te hebben tot alle series en films. Een internetabonnement is voldoende. Of het Vlaamse Netflix verhaal een succes zal zijn, laten we even in het midden, maar één ding is zeker: pricing zal moeten gebeuren binnen de lat die Netflix heeft gelegd, tussen de 10 & 15 euro.