De invloed van influencers op de klantrelatie

Het valt niet meer te ontkennen: de afgelopen jaren zijn social media platformen zoals Instagram en Youtube enorm gegroeid. Bovendien biedt deze groei veel kansen; niet alleen voor fanatieke gebruikers die influencers worden, ook bedrijven plukken er de vruchten van. Influencer marketing is tegenwoordig zonder twijfel een van de grootste trends. Maar hoe beïnvloedt deze media shift de klantrelatie?

Waarom zou je als bedrijf een influencer aanspreken?

Eerst en vooral is het belangrijk om specifieke doelen vast te leggen. Wil je het imago van je onderneming veranderen of verbeteren, meer naambekendheid verwerven, een event promoten of een nieuw product pushen? Eens je weet wat je bedoeling is, kun je concreet verdere stappen ondernemen.

Influencers zijn interessant omdat ze een eigen community van volgers achter zich hebben. Zo zijn er heel veel verschillende influencers in uiteenlopende niches: beauty, fitness, veganisme, gaming, mode, moeders, sport etc. Daarom kun je als bedrijf een heel specifieke doelgroep kiezen. Je weet zeker dat de boodschap bij de juiste mensen terecht komt.

Als je beslist samen te werken met een influencer, sta er dan bij stil dat hij/zij als het ware een brand ambassador wordt. Hij/zij zal jouw merk vertegenwoordigen. Kijk dus niet alleen naar het aantal volgers, maar ook of jullie normen en waarden wel in lijn liggen met elkaar.

Vertrouwen

Volgers, zoals jij en ik, volgen influencers omdat ze ernaar opkijken, er bewondering voor hebben, ze grappig vinden of omdat ze herkenbaar zijn. Ze posten content die ons interesseert. Ze delen hun leven met ons in foto’s, blogs en vlogs. Er is een vertrouwensband. Mensen vertrouwen de mening van influencers. Voor ze iets kopen, zoeken ze tientallen reviews op zodat ze weten wat ze mogen verwachten en zo geen geld verspillen.

Maar die vertrouwensband is heel fragiel: wanneer een influencer te veel gesponsorde content plaatst, wordt de volger achterdochtig. Praat de influencer over het product/merk omdat ze zelf fan zijn, of doen ze het alleen voor het geld?

Vaak krijgen influencers negatieve feedback als ze Pr-pakketten toegestuurd krijgen of gesponsorde posts plaatsen. Afgunst of jaloezie? Daarom is het ook te begrijpen dat ze niet graag vermelden of het om sponsorships gaat. Wat bedrijven uitgeven aan PR is slechts een fractie van wat reclame via klassieke media hen zou kosten. De ROI is voor bedrijven dus veel interessanter. Je herinnert je vast de heisa eerder dit jaar toen de FOD Economie besloot dat #reclame verplicht wordt bij alle gesponsorde content.

De invloed van influencers op de klantrelatie is tweevoudig: enerzijds brengen ze de klant en consumer dichter bij elkaar, omdat ze dankzij de influencer content te zien krijgen die vroeger nooit hun aandacht gepasseerd zou zijn. Ze krijgen unieke beelden achter de schermen en bouwen zo een vertrouwensband op met de influencer en het merk.

De lijn tussen vertrouwen en achterdocht is echter heel fijn; te veel over merken praten doet enorm denken aan grote sponsorships. Verkopen influencers hun integriteit?

Voorbeeld Albert Heijn & Food bloggers

Albert Heijn sloeg vorig jaar de handen ineen met een aantal bekende food bloggers. Het doel achter deze samenwerking was hun engagement verhogen en hun gezonde maaltijden die eenvoudig te bereiden zijn in de kijker te plaatsen.

De bloggers plaatsen zelf content over hun salades met de #albertheijn en #AHvers hashtags. Hierdoor kan Albert Heijn zien wat de posts doen, hoe vaak er gepraat wordt over Albert Heijn en waar de discussie plaatsvindt. De volgers van deze influencers kunnen heel eenvoudig bestellen het eten bestellen via de links die de influencers op social media plaatsten.

Laat jij je beïnvloeden door wat social influencers zeggen, of doe je nog steeds grondig onderzoek voor je ergens geld aan besteed? Wij horen graag jouw mening!

Benieuwd naar hoe wij jouw sociale media kunnen optimaliseren? Aarzel dan niet en contacteer een van onze specialisten. We helpen je graag verder!