Big Marcom Survey 2019

Het wordt stilaan een jaarlijkse traditie. Voor de vierde keer op rij pakt comma, merkenmarketeers uit met de Big Marcom Survey. Het onderzoek is uniek omdat ze specifiek mikt op de marketingcommunicatie van kmo’s in Vlaanderen. De enquête richt zich tot de ondernemer-zaakvoerders, de marketeers, de HR-verantwoordelijken en communicatieverantwoordelijken van kleine en middelgrote bedrijven.

Door uw respons kan er een realistisch beeld gevormd worden van de prioriteiten, de bestedingen en de keuzes in een marketinglandschap dat volop in beweging is. Voor u en uw bedrijf is het een ideale gelegenheid om grondig stil te staan bij de vele facetten van alle marcom-processen.

‼️Deelnemen aan de Big Marcom Survey kan u hier doen ‼️

Benchmarking

De survey is ontworpen door ons team van zes marketeers die daarna met de verzamelde feedback aan de slag gaan. Hoe en in welke mate zetten groeibedrijven in op marketing en communicatie? Welke tools, kanalen en technieken gebruiken ze? Welke verbanden zijn er merkbaar? Is er een correlatie tussen de bestedingen en de groei? Wat zijn de evoluties en de buzzwords? … De Big Marcom Survey geeft actuele, no-nonsense antwoorden op essentiële vragen die elke kmo zich stelt. De inzichten worden gebundeld in een exclusief rapport waarmee de deelnemers kunnen benchmarken.

Marketingcommunicatie over de grenzen heen

De Big Marcom Survey houdt zijn focus op de kmo’s in Vlaanderen en hun marketingcommunicatie. Niettemin wordt de enquête dit jaar ook verspreid via Tribe Global, het internationale netwerk van agentschappen uit zestien landen in de wereld waar comma, merkenmarketeers toe behoort. De buitenlandse respons zal een extra ijkpunt opleveren om de resultaten van onze kmo’s ook in een bredere, mondiale context te situeren.

Resultaten 2018

Uit de voorgaande survey kwamen enkele opmerkelijke resultaten op vlak van marketingcommunicatie uit de bus. 63 procent van de bedrijven tekende een significante groei op. 49 procent van de respondenten verklaarde ook dat ze meer hadden besteed aan hun marketing en communicatie. Er is klaarblijkelijk een verband tussen de marcom-inspanningen en de omzetstijging.

Het was ook overduidelijk dat online communicatie fors aan populariteit heeft gewonnen. Het budget voor websites, sociale media en Google AdWords steeg gevoelig. Dat heeft een negatieve impact op de bestedingen in traditionele media zoals print, outdoor en TV. De meest gebruikte sociale mediakanalen waren Facebook (30%) en LinkedIn (25%).

Bekijk de resultaten van de Big Marcom Survey 2018 hier in detail.

Streefdoel 2019 – 1.000 respondenten

De Big Marcom Survey kan rekenen op de welwillende participatie van onze kmo’s. Om de resultaten nog significanter te maken, streeft comma, merkenmarketeers naar een deelname van 1.000 respondenten.

Om de respons extra te stimuleren, maken alle deelnemers kans op een van de vijf plaatsen voor een workshop digitale strategie van comma, merkenmarketeers. Iedereen krijgt sowieso zijn eigen exemplaar van het Big Marcom Survey 2019 rapport.