comma, merkenmarketeers en SBM, twee organisaties die dagelijks Vlaamse bedrijven adviseren, bevroegen in een marktonderzoek enkele Vlaamse ondernemers over hun marketingcommunicatie-beleid voor de periode 2017-2018.

Samen met SBM bevroegen we voor het derde jaar op rij de kmo’s over hun marketingcommunicatie. In totaal namen 139 kmo’s deel aan dit project,  voornamelijk uit West- en Oost-Vlaanderen. De focus op deze specifieke bedrijvengroep maakt de peiling uniek. De resultaten hieromtrent geven ons een relevant inzicht in de manier waarop de Vlaamse kmo’s in 2017 investeerden in hun bedrijfscommunicatie.

Algemene groei van het omzetcijfer zorgt voor een hoger marketingcommunicatiebudget.

De bedrijven die deelnamen aan ons online onderzoek zijn actief in verschillende sectoren. Hiervan focust 70 procent zich op de B-2-B markt en 30 procent op de B-2-C markt. We merkten een prominente stijging in het algemeen omzetcijfer op. Deze groei kan aanzien worden als een belangrijke indicator voor het stijgende marketingcommunicatiebudget. 49 procent van de respondenten verklaart dat zijn marketingcommunicatiebudget is gestegen.

   

Een verschuiving naar een hoger budget voor online communicatie.

Binnen het marketingcommunicatiebudget is er een duidelijke verschuiving merkbaar. De bedrijven investeren opmerkelijk meer in online communicatie. Het budget voor websites, Google Adwords en sociale media stijgt gevoelig. De traditionele media (print, outdoor, tv,…) zijn de dupe. De bedrijven kiezen vooral Facebook (30%) en LinkedIn (25%) als sociale media kanalen. Ook in de aard van de communicatie is er een verschuiving merkbaar. Er wordt meer aandacht besteed aan productcommunicatie dan aan corporate communicatie. Deze tendens stijgt ieder jaar. De kanalen Adwords en sociale media worden hiervoor vaker ingezet. Corporate communicatie wordt ingezet om te werken aan branding, imago en naamsbekendheid, veelal in combinatie met employer branding.

Meten is weten.

Uit de enquête blijkt ook dat 75 procent van de respondenten de resultaten van de marketing- en communicatie acties meet. We juichen dit resultaat toe, al zouden we dit percentage in de toekomst nog gevoelig willen zien stijgen, want meten is weten.