De gevaren van social media voor bedrijven

Het is duidelijk dat organisaties inzien dat het gebruik van social media in hun voordeel kan spelen. Via social media kan makkelijk brand exposure gecreëerd worden en het kan zelfs een positief effect hebben op de ROI (return on investment). Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, aan social media kunnen ook minder leuke gevolgen vasthangen. Om ervoor te zorgen dat jullie weten op wat je zoal moet letten, zetten wij enkele gevaren voor jullie op een rijtje.

Cyber criminelen

Nepprofielen op social media zijn zeer makkelijk aan te maken, waardoor het voor cyber criminelen simpel is om zich voor te doen als een bepaald merk en zo klanten van dat merk aan te spreken.

Er zijn enkele manieren om het risico op dergelijke praktijken te minimaliseren. In de eerste plaats moet je als bedrijf social media monitoren om misbruik op tijd op te sporen. Daarnaast kan je je merknaam registreren. Via sommige platformen kan je ook je pagina merken met een ‘verified-label’. En je kan ook via de corporate website verwijzen naar je verschillende social mediakanalen om verwarring te voorkomen.

Oplichters

Oplichters kunnen via social media de kern van de organisatie raken zonder dat die organisaties soms zelfs de mogelijkheid hebben om de oplichting te identificeren. Deze oplichting kan bestaan uit merkimitatie of valse accounts, maar ook namaakgoederen worden verkocht via sociale media. Daar blijft het zelfs niet bij, oplichters maken ook gretig gebruik van het feit dat bedrijven coupons en waardebonnen aanbieden via social media.

Via valse coupons kunnen klanten aangemoedigd worden naar een bepaald nummer te bellen, waar vervolgens gevraagd wordt bankgegevens te delen. Anderen komen met hoge verwachtingen naar de winkel, waar blijkt dat de coupon vals is. Zullen deze klanten het merk ooit weer vertrouwen?

Ook al heb je vooraf weinig kans om de oplichting op te sporen, je moet wel klaar staan om in te grijpen wanneer de oplichting gedetecteerd wordt. Wanneer de oplichting uitbreidt, moet je als bedrijf andere klanten in de regio waarschuwen en moet er onderhandeld worden over vergoedingen voor slachtoffers. Daarnaast moet de oplichting blijvend gemonitord worden, zodat er inspanningen gedaan kunnen worden om het te doen afnemen.

Interne gevaren

Als werkgever heb je natuurlijk niet altijd controle over wat jouw werknemers op social media plaatsen. De kans bestaat dat er (per ongeluk) vertrouwelijke informatie gelekt wordt en dat zo de reputatie van je onderneming ernstig beschadigd wordt.

Werknemers nemen op social media de rol in van ambassadeur voor je organisatie, zij moeten daar dan ook van op de hoogte zijn. Zij moeten weten welke informatie wel of niet gedeeld mag worden op social media. Dat alles kan opgenomen worden in een transparante social media policy.

Spam

Spam via social media kan grote gevolgen hebben voor de reputatie van je merk. Het zorgt ervoor dat je volgers het vertrouwen in je bedrijf verliezen. Daar komt nog bij dat niet alleen de ontvanger, maar ook al zijn vrienden de spamboodschap kunnen zien. Ook spam is dus een gevaar waarmee je als bedrijf rekening moet houden, zeker als je aan social media marketing doet.

Er bestaan verschillende soorten spam zoals social bots, link-jacking, spamapplicaties enzovoort. Niet alle spam wordt herkend door spamfilters. Als bedrijf is het dus belangrijk om je social media-accounts te monitoren om spam te voorkomen.