Sinds de uitbraak van het coronavirus, neemt het gebruik van sociale media toe. Logisch aangezien veel mensen meer tijd hebben om zich online uit te drukken, op zoek naar sociaal contact. Alle online platforms zien dan een ook aanzienlijke toename van de betrokkenheid en de gespendeerde tijd online.

LinkedIn is daar een mooi voorbeeld van. De betrokkenheid tussen connecties is met 55% toegenomen, terwijl er ook meer content gepost werd en het berichtenvolume steeg. Om een overzicht te bieden van hoe belangrijk de Covid-19 discussie is geweest en welke onderwerpen van professioneel belang daar uit voortvloeiden, heeft LinkedIn een infographic gepubliceerd.

Hoewel de meeste trends voorspelbaar zijn, zoals meer discussie over telewerk en online leren, is het interessant om de werkelijke cijfers te bekijken en te zien hoe andere merken omgaan met hun communicatie in coronatijden. Het is verbazingwekkend om te zien hoe snel de trending topics op LinkedIn veranderden in maart ten opzichte van die van januari en februari. LinkedIn heeft altijd de globale impact van werkomgevingen weergegeven en ook nu is dat niet anders.

De betrokkenheid op LinkedIn gerelateerd aan het coronavirus is sterk gestegen de laatste weken, vooral sinds eind februari. Tussen januari en maart zien we 2196% stijging van het aantal artikels en 2781% stijging van de betrokkenheid. Een derde van het aantal posts op LinkedIn is nu gerelateerd aan het coronavirus. Mensen zoeken zelfs 3 keer meer naar content over ‘werken op afstand’.

We zien dat pagina’s meer posten, met meer berichten en gedeelde content in vergelijking met de weken voorafgaand aan het coronavirus. Leden en bedrijven praten vooral over werken op afstand, crisis management, social distancing, online samenwerkingen, bedrijfscontinuïteit en online leren. 

IT bedrijven en financiële sectoren zijn het meest actief als het gaat over Covid-19, gevolgd door de marketing- en reclamewereld. comma, brand strategists behoort tot deze groep. Ook wij posten geregeld tips en tricks in verband met het coronavirus. Hou dus zeker onze LinkedIn pagina in de gaten.

Uit alle voorgaande cijfers werden 3 sleutelprincipes opgesteld:

  1. Stuur uw medewerkers aan doorheen deze veranderingen. Uw mensen zijn uw grootste troef. Zelfs in moeilijke situaties, is het belangrijk om de bedrijfscultuur te bewaren, productiviteit mogelijk te maken en samen te groeien.
  2. Leid met vertrouwen. Meer dan ooit moeten bedrijfswaarden getoond worden in een duidelijke, transparante en impactvolle manier.
  3. Pas u aan om de bedrijfscontinuïteit te stimuleren. Onder invloed van externe factoren, is het essentieel om waarde te geven aan uw klanten. Doe wat mogelijk is om veiligheid, stabiliteit en geruststelling te creëren.

Met deze cijfers en belangrijkste leerpunten in het achterhoofd, weet u nu perfect welke content u moet creëren in tijden van onzekerheid. Hier zijn nog enkele basistips:

  1. Verlies nooit uw klanten en werknemers hun behoeften uit het oog
  2. Toon betrouwbaarheid
  3. Breng uw merkwaarden tot leven
  4. Wees ondersteunend
  5. Wees menselijk
  6. Luister aandachtig
  7. Let op de toon, timing en levering van uw bericht
  8. Kijk verder terwijl u uw vinger aan de pols houdt

Bron: Andrew Hutchinson