Basisprincipes van een succesvolle contentmarketingcampagne

Als je online iets van waarde wil bieden, moet je content produceren. Deze content moet nuttig, relevant en waardevol zijn, het moet je doelgroep aanspreken en inspireren. Maar hoe pak je dat nu precies aan? Wij lijsten enkele basisprincipes op die je op weg kunnen helpen.

1.     Focus op de klant

Je klanten bezoeken je website met een reden, ze hebben een probleem dat ze opgelost willen zien. Focus dus in de eerste plaats op die klantproblemen en pas daarna op je eigen problemen.

Leg daarbij de focus op echte problemen. Zoek naar concrete problemen waarop ze een antwoord willen zien. Om dat te doen moet je je klanten kennen en weten wat er in hen omgaat.

2.     Simplicity is key

Je lezer heeft niet alle tijd van de wereld om jouw content te lezen en te proberen begrijpen wat jij precies bedoeld. Zorg ervoor dat je simpele en duidelijke taal gebruikt die snel te begrijpen is. Daar komt bij dat korte zinnen en alinea’s het beste werken. Knip zinnen die langer zijn dan een 15-tal woorden eventueel zelfs in twee. Zorg ook voor een mooie afwisseling tussen kortere en langere zinnen.

3.     Content is king, consistency is queen

De content die je post is het online gezicht van je merk. Maar zonder consistentie is die content weinig waard. Deze consistentie heeft onder andere een invloed op je geloofwaardigheid als merk, de betrokkenheid van je doelgroep, je leadgeneratie, SEO enzovoort. Je hebt er dus alle baat bij om een consistente online aanwezigheid te onderhouden.

4.     Zorg dat je lezer meteen aan de slag kan

Je wil dat jouw content lezers kan helpen en waarde kan toevoegen aan hun activiteiten. Zorg er dan ook voor dat je in jouw content advies geeft waarmee je lezers meteen aan de slag kunnen. In plaats van algemeen advies te geven, zorg ervoor dat je concrete tips heeft die onmiddellijk toegepast kunnen worden.

5.     Maak jezelf trots

Publiceer niets waar je zelf niet trots op bent. Ga tot het uiterste om goede, relevante content te publiceren.