Back on track & embrace the future

A map to success.

Voor ons als brand strategists is het momenteel een uitdagende tijd. We zien merken die in de problemen komen omdat ze blijven hangen in de negativiteit, hun ogen sluiten en niet durven te communiceren uit angst. We zien zelfs bedrijven die een communicatiestop hebben ingelast naar hun team en klanten toe, nét nu je moet gaan voor sociaal engagement met alle stakeholders. Hoe komt het dat lovebrands & superbrands er wel blijven bovenuit steken en met hun boodschap van solidariteit hoge toppen scheren? Zodat ze net als supporters langs de kant van de weg iedereen een hart onder de riem steken.

Vanuit onze voorliefde voor merken maakten wij een hands-on plan om ook jouw merk back on track te krijgen. Een plan dat je de handgrepen geeft om zelf aan de slag te gaan met de juiste prioriteiten voor ogen. Wij bereiden jou met veel plezier voor op de nieuwe toekomst.

‘Be prepared’ is nu een van de belangrijkste motto’s.

‘The new normal’- global approach

Alles start met ‘doe de check-up’. Neem de leiding en organiseer alles om en rond je merk. Stel hiervoor het juiste multidisciplinair team samen met zowel mensen uit R&D, finance, marketing, sales, etc. Rapporteer op basis van recente data zodat je meteen de juiste analyses kan maken en zo de correcte conclusies kan trekken.

Neem hiervoor de nodige tijd want dit zijn belangrijke fundamenten voor de toekomst. Dit is een ideaal moment om als ondernemer beroep te doen op de expertise van comma, brand strategists op vlak van positionering. Dit is essentieel voor jouw klantenbinding en de next steps in dit proces.

Vervolgens inspireer je alle stakeholders. Vergeet geen enkele doelgroep want in deze tijden is het veel gemakkelijker om mensen te demotiveren of te ontgoochelen. Als leider is het belangrijk dat jij het voorbeeld geeft en zorgt voor de juiste uitstraling. Mocht dit voor jou moeilijk zijn, dan verwijs ik je graag door naar de human strategists.

Daarnaast spelen ook je medewerkers een belangrijke rol. Het zijn de ambassadeurs van je merk en dragen dagdagelijks de juiste boodschap uit. Vervolgens komen alle andere stakeholders aan de beurt: actieve klanten, recente klanten, first time buyers, repeat buyers, prospecten, leveranciers, buurtbewoners, vakpers, overheid, etc. Zij moeten geïnspireerd worden door jouw verhaal en verkrijgen op die manier een torenhoge motivatie.

Eens we zover zijn, zijn we klaar om samen verhalen te beleven. Storytelling, zoals ze dit mooi zeggen. Voor verkooppraatjes is er geen ruimte, wel voor échte verhalen. Met het hart op de juiste plaats moeten we tonen dat we inzitten met onze samenleving. Zoek voor elke doelgroep de juiste ‘tone of voice’ en het aangepaste communicatiemiddel. Voor de ene is dit een bericht op sociale media, voor de andere een filmpje op YouTube of toch eerder een e-mailing of formele brief. Op zoek gaan naar het meest effectieve kanaal is hier aan de orde. Communiceer, maar zorg voor geen overdaad want dan verlies je je reputatie in plaats van die een boost te geven.

Ga dus voor een proactieve approach met een geëngageerd team en klanten en gebruik die doorheen alle communicatiekanalen. Kijk voor een continu social engagement. Zo ben je in staat om te evolueren waardoor je terug de check-up kan doen en zo verder kan groeien en leren.

P.S. Niet voor niets zijn de kleuren gebaseerd op de insights kleuren. Je zal zien dat de kernkleuren en aspecten overeenkomen.

Hoe start je dan specifiek aan jouw persoonlijk ‘back on track & embrace the future’ plan?

We hebben voor jou een goede leidraad geschreven.

Je begint best met deze oefening te maken:

  • Waarom heeft de crisis zo’n impact (al dan niet positief) op mijn onderneming en mijn merk? Bijvoorbeeld door type business, klant, kanaal, etc.
  • Hadden we hier op kunnen reageren door lang voor de crisis uitbrak al bepaalde zaken anders te doen zodat de crisis minder impact zou hebben? Bijvoorbeeld door al eerder naar andere types van klanten te kijken, andere afzetmarkten, andere communicatiemiddelen en -kanalen, partners inschakelen of net meer zelf doen.
  • Wat werkte er plots wel in de lockdown? Was dat met of zonder specifieke actie? Hoe kan je dat doortrekken naar de toekomst?
  • Heb je ten opzichte van je personeel de juiste keuzes gemaakt en correct gecommuniceerd?
  • Hoe doen de concullega’s het?
  • Hoe stellen jouw klanten het? Hoe hard zijn zij getroffen door de crisis? Wat heb je zelf geleerd tijdens de crisis, wat hen ook verder kan helpen?

Naast deze oefening kan je als vertrekpunt de omzet nemen die je vandaag nog draait. Je vergelijkt dit met de omzet die je normaal zou moeten draaien. Dit is de beste graadmeter om jouw persoonlijk stappenplan te definiëren. Een van de eerste vragen die je jezelf zal stellen is:

“Hoe kan ik hieraan starten als ik nog niet weet wanneer ik mijn bedrijf, organisatie of winkel terug kan openen?”

Een terechte en te begrijpen vraag. Echter is het zo dat je je nu best voorbereid op het moment dat alles terug zal opstarten. Dit doe je beter proactief. Want een merk moet je herstellen als je even uit het vizier van jouw klanten geweest bent. Je gebruikt die tijd dan best zo goed mogelijk om je voor te bereiden. Wees terwijl betrokken en wendbaar en zorg ervoor dat je fit en alert bent.

  • Monitor je merk, je segment en de marktgevoeligheid
  • Ga voor een stevige positioneringskuur
    • Bepaal jouw business strategie
    • Bepaal jouw eigen communicatiestijl
  • Zorg dat je er lean en mean voor staat
  • Bevorder eenheid binnen jouw boodschap en dit op een positieve wijze

In functie van de omzet voorzien we 4 scenario’s:

  • Comeback
    • Terug opstarten from scratch
    • Denk strategisch met jouw positionering & business model canvas
    • Ga voor korte termijn meetbaar resultaat en dito planning.
  • Zoom
    • Rond de 25% omzet en de ideale manier om in te zoomen waar die omzet vandaan komt.
    • Stel uw business model canvas op punt en pas jouw positionering aan.
    • Allicht liggen er opportuniteiten te wachten en kan je jouw communicatieplan daarop afstemmen bovenop de traditioneel gekende doelgroepen.
  • Boost
    • Rond de 50% van de normale omzet. Dit opent opportuniteiten naar meer. Zorg ervoor dat je digitale strategie klaar is om hierop je korte termijn focus te leggen bovenop jouw vooraf gepland communicatieplan.
  • Growth
    • Als je nu in staat bent om 75% van je omzet te genereren dan kan je zeker groei nastreven. Het is uiterst zinvol om je product of marktstrategie onder de loep te nemen en zo te zien waar de winners liggen.
    • Van hieruit een goede digitale strategie schrijven met korte termijn communicatiefocus zodat je snel meetbaar resultaat kan nastreven.

Als je deze zaken wil aanpakken, start vandaag nog. Stel het niet uit maar bereid jezelf voor. Zorg bovendien voor een goed werkend dashboard waar je alles kan meten met duidelijke KPI’s en goede, eenvoudige rapportering. Bespreek dit zeker in chats of gesprekken met marketing experts.

Zoals eerder aangehaald, helpen we je met plezier wegwijs te maken in deze manier van werken. We hebben voor elk scenario het stappenplan klaar staan en zijn graag solidair in ons plan van aanpak. Het is onze biotoop om klanten door deze digitale transformatie te leiden op een agile manier van werken. Bovendien genieten de klanten ook van de KMO-portefeuille binnen deze trajecten.

Graag sta ik tot uw dienst.

Greetje Demuelenaere, oprichtster
comma, brand strategists

Download hier het plan in een handige PDF.

Vraag hier uw gratis screening aan