Back on track & embrace the future

A map to success.

Voor ons als brand strategists is het momenteel een uitdagende tijd. We zien merken die in de problemen komen omdat ze blijven hangen in de negativiteit, hun ogen sluiten en niet durven te communiceren uit angst. We zien zelfs bedrijven die een communicatiestop hebben ingelast naar hun team en klanten toe, nét nu u moet gaan voor sociaal engagement met alle stakeholders. Hoe komt het dat lovebrands & superbrands er wel blijven bovenuit steken en met hun boodschap van solidariteit hoge toppen scheren? Zodat ze net als supporters langs de kant van de weg iedereen een hart onder de riem steken.

Vanuit onze voorliefde voor merken maakten wij een hands-on plan om ook uw merk back on track te krijgen. Een plan dat u de handgrepen geeft om zelf aan de slag te gaan met de juiste prioriteiten voor ogen. Wij bereiden u met veel plezier voor op de nieuwe toekomst.

‘Be prepared’ is nu een van de belangrijkste motto’s.

‘The new normal’- global approach

Alles start met ‘doe de check-up’. Neem de leiding en organiseer alles om en rond uw merk. Stel hiervoor het juiste multidisciplinair team samen met zowel mensen uit R&D, finance, marketing, sales, etc. Rapporteer op basis van recente data zodat u meteen de juiste analyses kan maken en zo de correcte conclusies kan trekken.

Neem hiervoor de nodige tijd want dit zijn belangrijke fundamenten voor de toekomst. Dit is een ideaal moment om als ondernemer beroep te doen op de expertise van comma, brand strategists op vlak van positionering. Dit is essentieel voor uw klantenbinding en de next steps in dit proces.

Vervolgens inspireert u alle stakeholders. Vergeet geen enkele doelgroep want in deze tijden is het veel gemakkelijker om mensen te demotiveren of te ontgoochelen. Als leider is het belangrijk dat u het voorbeeld geeft en zorgt voor de juiste uitstraling. Mocht dit voor u moeilijk zijn, dan verwijs ik u graag door naar de human strategists.

Daarnaast spelen ook uw medewerkers een belangrijke rol. Het zijn de ambassadeurs van uw merk en dragen dagdagelijks de juiste boodschap uit. Vervolgens komen alle andere stakeholders aan de beurt: actieve klanten, recente klanten, first time buyers, repeat buyers, prospecten, leveranciers, buurtbewoners, vakpers, overheid, etc. Zij moeten geïnspireerd worden door uw verhaal en verkrijgen op die manier een torenhoge motivatie.

Eens we zover zijn, zijn we klaar om samen verhalen te beleven. Storytelling, zoals ze dit mooi zeggen. Voor verkooppraatjes is er geen ruimte, wel voor échte verhalen. Met het hart op de juiste plaats moeten we tonen dat we inzitten met onze samenleving. Zoek voor elke doelgroep de juiste ‘tone of voice’ en het aangepaste communicatiemiddel. Voor de ene is dit een bericht op sociale media, voor de andere een filmpje op YouTube of toch eerder een e-mailing of formele brief. Op zoek gaan naar het meest effectieve kanaal is hier aan de orde. Communiceer, maar zorg voor geen overdaad want dan verliest u uw reputatie in plaats van die een boost te geven.

Ga dus voor een proactieve approach met een geëngageerd team en klanten en gebruik die doorheen alle communicatiekanalen. Kijk voor een continu social engagement. Zo bent u in staat om te evolueren waardoor u terug de check-up kan doen en zo verder kan groeien en leren.

P.S. Niet voor niets zijn de kleuren gebaseerd op de insights kleuren. U zult zien dat de kernkleuren en aspecten overeenkomen.

Hoe start u dan specifiek aan uw persoonlijk ‘back on track & embrace the future’ plan?

We hebben voor u een goede leidraad geschreven.

U begint best met deze oefening te maken:

  • Waarom heeft de crisis zo’n impact (al dan niet positief) op mijn onderneming en mijn merk? Bijvoorbeeld door type business, klant, kanaal, etc.
  • Hadden we hier op kunnen reageren door lang voor de crisis uitbrak al bepaalde zaken anders te doen zodat de crisis minder impact zou hebben? Bijvoorbeeld door al eerder naar andere types van klanten te kijken, andere afzetmarkten, andere communicatiemiddelen en -kanalen, partners inschakelen of net meer zelf doen.
  • Wat werkte er plots wel in de lockdown? Was dat met of zonder specifieke actie? Hoe kunt dat doortrekken naar de toekomst?
  • Hebt u ten opzichte van uw personeel de juiste keuzes gemaakt en correct gecommuniceerd?
  • Hoe doen de concullega’s het?
  • Hoe stellen uw klanten het? Hoe hard zijn zij getroffen door de crisis? Wat heeft u zelf geleerd tijdens de crisis, wat hen ook verder kan helpen?

Naast deze oefening kunt als vertrekpunt de omzet nemen dieu vandaag nog draait. U vergelijkt dit met de omzet die u normaal zou moeten draaien. Dit is de beste graadmeter om uw persoonlijk stappenplan te definiëren. Een van de eerste vragen die u uzelf zal stellen is:

“Hoe kan ik hieraan starten als ik nog niet weet wanneer ik mijn bedrijf, organisatie of winkel terug kan openen?”

Een terechte en te begrijpen vraag. Echter is het zo dat u zich nu best voorbereid op het moment dat alles terug zal opstarten. Dit doet u beter proactief. Want een merk moet u herstellen als u even uit het vizier van uw klanten geweest bent. U gebruikt die tijd dan best zo goed mogelijk om u voor te bereiden. Wees terwijl betrokken en wendbaar en zorg ervoor dat u fit en alert bent.

  • Monitor uw merk, uw segment en de marktgevoeligheid
  • Ga voor een stevige positioneringskuur
    • Bepaal uw business strategie
    • Bepaal uw eigen communicatiestijl
  • Zorg dat u er lean en mean voor staat
  • Bevorder eenheid binnen uw boodschap en dit op een positieve wijze

In functie van de omzet voorzien we 4 scenario’s:

  • Comeback
    • Terug opstarten from scratch
    • Denk strategisch met uw positionering & business model canvas
    • Ga voor korte termijn meetbaar resultaat en dito planning.
  • Zoom
    • Rond de 25% omzet en de ideale manier om in te zoomen waar die omzet vandaan komt.
    • Stel uw business model canvas op punt en pas uw positionering aan.
    • Allicht liggen er opportuniteiten te wachten en kunt u uw communicatieplan daarop afstemmen bovenop de traditioneel gekende doelgroepen.
  • Boost
    • Rond de 50% van de normale omzet. Dit opent opportuniteiten naar meer. Zorg ervoor dat uw digitale strategie klaar is om hierop uw korte termijn focus te leggen bovenop uw vooraf gepland communicatieplan.
  • Growth
    • Als u nu in staat bent om 75% van uw omzet te genereren dan kunt zeker groei nastreven. Het is uiterst zinvol om uw product of marktstrategie onder de loep te nemen en zo te zien waar de winners liggen.
    • Van hieruit een goede digitale strategie schrijven met korte termijn communicatiefocus zodat u snel meetbaar resultaat kan nastreven.

Als u deze zaken wil aanpakken, start vandaag nog. Stel het niet uit maar bereid uzelf voor. Zorg bovendien voor een goed werkend dashboard waar u alles kan meten met duidelijke KPI’s en goede, eenvoudige rapportering. Bespreek dit zeker in chats of gesprekken met marketing experts.

Zoals eerder aangehaald, helpen we u met plezier wegwijs te maken in deze manier van werken. We hebben voor elk scenario het stappenplan klaar staan en zijn graag solidair in ons plan van aanpak. Het is onze biotoop om klanten door deze digitale transformatie te leiden op een agile manier van werken. Bovendien genieten de klanten ook van de KMO-portefeuille binnen deze trajecten.

Graag sta ik tot uw dienst.

Greetje Demuelenaere, oprichtster
comma, brand strategists

Download hier het plan in een handige PDF.

Vraag hier uw gratis screening aan