Amazon als salestool

Het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon.com was in 1994 een van de eerste grote bedrijven die met het idee kwam om goederen via het internet te verkopen. Door een indrukwekkende, snelle groei is deze onderneming uitgegroeid tot de nummer één in de online verkoop.

Op Amazon.com kan je je bedrijfsactiviteiten uitbreiden door er je producten online te plaatsen. Op die manier worden ze gezien door honderden miljoenen Amazon-klanten, wat ongetwijfeld voor meer verkoop zal zorgen. Het is de ideale manier om je bedrijf snel te laten groeien door je producten naar lokale klanten (en klanten wereldwijd) te verzenden zonder veel te investeren in logistiek en klantenservice. Bovendien bespaar je je de kosten van een eigen website.

Het feit dat 44% van de online shoppers meteen naar Amazon surft om hun producten te zoeken, bewijst hoe populair het is. Dit heeft tot gevolg dat online shoppers geen betaalde advertenties op Google, blogberichten, display advertenties,… meer te zien krijgen, wat er voor zorgt dat je door het internationale publiek gemist wordt wanneer je niet op Amazon staat.

Met 304 miljoen actieve Amazon accounts is het wereldwijd gigantisch populair. In Amerika is Amazon ondertussen een bekend begrip. Nu willen ze ook Europa veroveren. Momenteel richten ze hun focus op Duitsland en Engeland, maar de rest zal ongetwijfeld volgen. Met forse investeringen in logistiek, willen ze de leveringen binnen een dag of een paar uur mogelijk maken. Wij van comma, merkenmarketeers geloven dan ook sterk dat Amazon.com je verkoopresultaten kan doen stijgen. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat bedrijven die op Amazon staan en hun profiel up to date houden, hun omzet tot 30% doen toenemen.

Kostenplaatje

Op Amazon heb je twee soorten accounts: het professional en het basic account. Het verschil tussen beide is dat je bij een basic account geen maandelijkse abonnementskosten hoeft te betalen, maar een fee per verkoop. Daarnaast betaal je een provisie van 7 tot 15% per verkoop. Bij een professional account  betaal je €39 abonnementskosten per maand. Ook hierbij betaal je bovenstaande provisie per verkoop.

Stappenplan

Ben je overtuigd om je producten op Amazon te verkopen en wil je graag aan de slag gaan? We helpen je op weg met onderstaand stappenplan.

  • Maak een account aan
    • Kies het basic of professional account
  • Voeg je producten toe
    • Hierin heb je 3 manieren:
      • Één voor één
      • Een bestand uploaden
      • Via een feed/api, dit kan enkel als je zelf een webshop hebt
    • Verzend je producten naar het Amazon Fulfilment center
      • Vul in het systeem dat je producten wilt verzenden, druk je labels af en plak deze op je producten. Je kan je producten versturen via doos of pallet
  • Beheer en optimaliseer je account
    • Op je account vind je je eigen dashboard met verschillende statistieken, o.a.: klantenvragen, je orders, betalingen en je voorraadbeheer. Het bijhouden van je voorraadbeheer is van cruciaal belang aangezien je je salesrank verliest wanneer er niet meer kan verkocht worden omdat je voorraad op is. Deze salesrank bepaalt hoe hoog je product in de zoekresultaten staat.

Vergelijking met Bol.com

Een ander bekend onlineverkoop-platform is bol.com. Ook deze website biedt je een kant-en-klaar platform waar je je producten kan aanbieden. Met een levering binnen de 24uur biedt bol.com een uitstekende service. Maar waar ligt nu precies het verschil met Amazon?

Op zich is er niet veel verschil tussen beide platformen. Beide sites zijn zeer gebruiksvriendelijk, je krijgt een mooi overzicht van je verkopen en beide bedrijven adviseren je om je verkoopcijfer te doen stijgen.

Het grote verschil zit men in het bereik van het aantal personen. Zoals hierboven reeds vermeld heeft Amazon wereldwijd 304 miljoen klanten. Een groot verschil met de 8 miljoen gebruikers van bol.com, die zich voornamelijk focust op de Belgische en Nederlandse markt.

Een tweede verschil is de kostprijs. Met een bemiddelingsbijdrage van €0,99 + 15% van de verkoopprijs hanteert bol.com een ander principe dan de bovengenoemde kostprijs van Amazon.

Hopelijk hebben we je met dit artikel wat bijgebracht over online salestools.

Heb je verder nog vragen over Amazon of wil je meer te weten komen hoe je hieraan moet beginnen? Aarzel dan niet en contacteer onze specialist. We helpen je graag verder.