Alles KonMari’d, zelfs uw website

Marie Kondo & haar alom bekende ‘KonMari opruim-techniek’. Het lijkt op het eerste zicht weinig met je website te maken te hebben. Maar in werkelijkheid pas je de KonMari Method gemakkelijk overal op toe, ook op je digitale content. Tijd om die website op te ruimen.

Waarom heeft je website een opruimbeurt nodig?

Een verzorgde website geeft je business een professionele uitstraling. Toch is het efficiënt ordenen van een website vaak een moeilijke opdracht. Veel informatie blijkt niet up-to-date en zorgt tevens voor een tragere laadtijd. De bezoekers vinden niet wat ze hopen te vinden en haken, in het slechtste geval, met een heleboel frustraties af.

Een ‘opgeruimde’ website zorgt daarentegen voor rust, duidelijkheid, inspiratie en voldoening. Kortom, een aangename en efficiënte wijze om in contact te komen met jouw merk.

2 stappen in het opruimen van je website

De twee belangrijkste stappen van de ‘KonMari Method’? Weggooien en gestructureerd opbergen. Ook binnen een digitale omgeving zijn, zoals eerder vermeld, deze twee stappen voor jouw website cruciaal.

  1. Weggooien

    Zorg dat je websitebezoekers de essentie terugvinden in de overload aan informatie. Laat dus alle overbodige zaken achterwege. Dit vormt de key tot een optimale customer journey. Maar voor je begint te schrappen, weet je als bedrijf of organisatie best wat de noden en wensen van je doelgroep zijn. Breng eerst deze customer journey gestructureerd in kaart via journey mapping. Hierbij ga je op zoek naar de verschillende vragen, emoties, frustraties & touchpoints die leven binnen jouw doelgroep. Doe je dit op een gegronde manier? Dan krijgt je doelgroep vanaf nu enkel nog relevante content van je bedrijf of organisatie.

    customer journey

    Kies je ervoor om een bestaande website te optimaliseren? Gebruik dan de inhoudsaudit als handige tool. Deze audit geeft je een volledig beeld van de huidige content op je website. Het helpt je bovendien om stukken of zelfs volledige pagina’s te verwijderen.

  2. Gestructureerd opbergen

    Je voerde nu enerzijds een inhoudscontrole uit. Anderzijds verwijderde je niet relevant materiaal van je bestaande site. Tijd voor een analyse van de hiaten in functie van de vooropgestelde customer journey. We verklaren dit even nader. Stel dat uit de journey mapping blijkt dat jouw doelgroep graag inspirerend videomateriaal ziet. Zorg dan dat jouw site hier ook aan voldoet. Eenmaal de hiaten gekend zijn kan je jouw focus leggen op het uitzetten van een optimale webstructuur.

    Het opstellen van een sitemap en bijhorende wireframe vormt de basis van een gestructureerde website. Houd hierbij zeker rekening met voldoende call-to-actions & relevante zoektermen (SEO). De ervaring en het gebruiksgemak van je bezoekers staan centraal. Je krijgt nog enkele belangrijke peilers mee:  

    • Inhoud op een logische plaats
    • Minimaal aantal clicks
    • Optimale koopcyclus en contactmogelijkheden

structuur website

Heb je nog vragen over het opzetten van een perfect functioneel en gestructureerde website? Maxim helpt je met veel plezier verder.