Marie Kondo & haar alom bekende ‘KonMari opruim-techniek’. Het lijkt op het eerste zicht weinig met uw website te maken te hebben. Maar in werkelijkheid past u de KonMari Method gemakkelijk overal op toe, ook op uw digitale content. Tijd om die website op te ruimen.

Waarom heeft uw website een opruimbeurt nodig?

Een verzorgde website geeft uw business een professionele uitstraling. Toch is het efficiënt ordenen van een website vaak een moeilijke opdracht. Veel informatie blijkt niet up-to-date en zorgt tevens voor een tragere laadtijd. De bezoekers vinden niet wat ze hopen te vinden en haken, in het slechtste geval, met een heleboel frustraties af.

Een ‘opgeruimde’ website zorgt daarentegen voor rust, duidelijkheid, inspiratie en voldoening. Kortom, een aangename en efficiënte wijze om in contact te komen met uw merk.

2 stappen in het opruimen van uw website

De twee belangrijkste stappen van de ‘KonMari Method’? Weggooien en gestructureerd opbergen. Ook binnen een digitale omgeving zijn, zoals eerder vermeld, deze twee stappen voor uw website cruciaal.

  1. Weggooien

    Zorg dat uw websitebezoekers de essentie terugvinden in de overload aan informatie. Laat dus alle overbodige zaken achterwege. Dit vormt de key tot een optimale customer journey. Maar voor u begint te schrappen, weet u als bedrijf of organisatie best wat de noden en wensen van uw doelgroep zijn. Breng eerst deze customer journey gestructureerd in kaart via journey mapping. Hierbij gaat u op zoek naar de verschillende vragen, emoties, frustraties & touchpoints die leven binnen uw doelgroep. Doet u dit op een gegronde manier? Dan krijgt uw doelgroep vanaf nu enkel nog relevante content van uw bedrijf of organisatie.

    customer journey

    Kiest u ervoor om een bestaande website te optimaliseren? Gebruik dan de inhoudsaudit als handige tool. Deze audit geeft u een volledig beeld van de huidige content op uw website. Het helpt u bovendien om stukken of zelfs volledige pagina’s te verwijderen.

  2. Gestructureerd opbergen

    U voerde nu enerzijds een inhoudscontrole uit. Anderzijds verwijderde u niet relevant materiaal van uw bestaande site. Tijd voor een analyse van de hiaten in functie van de vooropgestelde customer journey. We verklaren dit even nader. Stel dat uit de journey mapping blijkt dat uw doelgroep graag inspirerend videomateriaal ziet. Zorg dan dat uw site hier ook aan voldoet. Eenmaal de hiaten gekend zijn kunt u uw focus leggen op het uitzetten van een optimale webstructuur.

    Het opstellen van een sitemap en bijhorende wireframe vormt de basis van een gestructureerde website. Houd hierbij zeker rekening met voldoende call-to-actions & relevante zoektermen (SEO). De ervaring en het gebruiksgemak van uw bezoekers staan centraal. U krijgt nog enkele belangrijke peilers mee:  

    • Inhoud op een logische plaats
    • Minimaal aantal clicks
    • Optimale koopcyclus en contactmogelijkheden

structuur website

Hebt u nog vragen over het opzetten van een perfect functioneel en gestructureerde website? Maxim helpt u met veel plezier verder.