We nemen u mee in de online marketingwereld van een vak apart: affiliate marketing! Affiliate what? We leggen u graag de basics uit.

Bij affiliate marketing belonen adverteerders hun partners (affiliates) als ze zorgen voor online gegenereerde verkopen of nuttige leads.
Win-win voor beide dus. Zo werkt het:

Bij affiliate marketing staat er altijd een bepaalde actie centraal, bijvoorbeeld inschrijven op een nieuwsbrief, uw gegevens online achterlaten, een bestelling plaatsen, … Affiliate marketing is dus performance based en heeft daarnaast ook sterke PUSH eigenschappen. Onze tip: gebruik affiliate marketing niet bij branding campagnes.

We gaan dieper in op de drie partijen:

3 partijen bij affiliate marketing

  • Adverteerder of merchant 

In het affiliateverhaal komt een adverteerder aan bod. De adverteerder wil zijn producten online verkopen, meestal gebeurt dat via een webshop. De adverteerder zorgt dat er voldoende promotiemateriaal is voor de affiliate, denk maar aan banners en formulieren. Hij/zij betaalt de affiliate en beslist ook volledig zelf met welke affiliates hij wel of niet wil samenwerken. De adverteerder bepaalt ook welke actie precies moet gebeuren: inschrijven voor een nieuwsbrief, op een bepaalde link klikken, iets bestellen, … Tot slot hebt u ook steeds zicht op het aantal én de soort affiliates.

  • Affiliate of publisher

U hoort het al, de onmisbare speler in het verhaal is de affiliate. Die persoon zorgt voor de verkopen of bruikbare leads. Hij/zij plaatst dus promomateriaal of content op een bepaalde website (bijvoorbeeld hun eigen site) met een link naar de website van de adverteerder(s). Influencers zijn een goed voorbeeld van affiliates. Ze verdienen hier geld mee.

Hoe kunt u als affiliate geld verdienen?
Omdat affiliate marketing dus performance based is, geldt: hoe meer u binnenbrengt, hoe meer u verdient. Cost per Lead en Cost per Sale zijn de twee verdienmodellen. Bij Cost per Lead (CPL) hoeft er geen verkoop te zijn, het is voldoende als de bezoeker van de website een andere actie onderneemt zoals: een e-mailadres achterlaten, zich inschrijven op de nieuwsbrief … Bij Cost per Sale (CPS) moet de websitebezoeker wel degelijk een bestelling plaatsen.

  • Netwerk (tussenschakel)

Er is een affiliatenetwerk nodig om de samenwerking effectief tot stand te brengen. TradeTracker is één van de meest bekende in België met zo’n 10.000 affiliates en honderden campagnes. Alle interacties, communicatie en betalingen gebeuren via dit platform. U kunt hier ook interessante statistieken raadplegen zoals de verkopen, views en clicks.

Zijn er voordelen voor uw bedrijf?

U vraagt zich misschien af als dit een interessante marketingtool is voor uw bedrijf? We sommen de voordelen op:

  • U hoeft als adverteerder pas te betalen als er een verkoop plaatsvond of als u een bruikbare lead hebt bijgekregen. De uitspraak ‘no cure, no pay’ wordt vaak gebruikt.
  • Via de affiliates bereikt u nieuwe potentiële klanten. 
  • U vergroot uw visibiliteit aanzienlijk.
  • Meer bezoekers leren uw webshop/website kennen.
  • Het is een marketingtechniek met relatief zeer weinig inspanningen. De affiliates doen het voor u! Via het netwerk hebt u een goed overzicht van alle lopende zaken.

Het kostenplaatje

De kosten van affiliate marketing zijn erg variabel. Ze hangen af van de soort actie, de soort affiliate én de sector. Daarnaast is er ook nog een eenmalige opstartkost per klant en betaalt u uw lidmaatschap aan het netwerk zelf.

Tot slot: enkele voorbeelden

affiliate marketing voorbeeld
Dit is een Nederlandse blog waar de blogger beautyproducten reviewt. De button ‘koop dit product’ is een duidelijk voorbeeld van affiliate marketing. De blogger krijgt hier een vergoeding als lezers via deze link het product aankopen.
affiliate marketing voorbeeld
Op een blog rond koffieproducten gebeurt exact hetzelfde. De blogger vergelijkt verschillende producten met elkaar, met de mogelijkheid om het product nadien te kopen via een affiliate link.

Hebt u nog vragen over affiliate marketing? 

Contacteer dan hier Kim!